CRM-analytiker

Arbetsbeskrivning

På Svenska Spel får du jobba med att sprida glädje och spänning. Med spel som Lotto, Triss, Stryktipset och Vegas, samt på Casino Cosmopol, erbjuder vi några av Sveriges mest underhållande och bästa spelupplevelser. Hos oss får du ett meningsfullt och spännande jobb, där idrott, stadens utbud och Gotlands lugn alltid är nära.

Samtidigt som vi vill skapa Sveriges bästa spelupplevelser vill vi ta ett stort socialt ansvar. Därför hjälper vi till exempel våra kunder att hålla koll på och sätta gränser för sitt eget spelande, istället för att övertyga dem att spela mer. Vi sponsrar också svensk idrott på alla nivåer – från ungdom till elit. Om du blir en av oss på Sveriges marknadsledande spelbolag får du vara med och skapa framtidens sunda spelmarknad.

Nästan varje svensk spelar på Svenska Spel, vi har tre miljoner kunder i databasen, och vi har tillgång till stora mängder transaktions- och Big Data. Vi agerar i många plattformar, ca 6 000 stycken ombud säljer våra produkter och vi erbjuder även digital försäljning och upplevelse. Svenska Spel satsar stort på att komma ikapp och förbi digitalt.

Vi söker därför en CRM-analytiker med starkt kund- och digitalt fokus i en organisation som satsar på CRM.
Arbetsuppgifter

Som CRM-analytiker har du uppdraget att stödja i kundutveckling och kommunikation i ägda och på externa plattformar. Arbetet består av analyser av stora datamängder och i många kanaler. Du kommer analysera våra kunders behov, beteende och potential, för att hitta möjliga utvecklingsområden för kundutveckling kopplat till kommunikation.

Svenska Spel har den senaste tekniken för avancerad analys på plats (Hadoop, Spark, R, Python, SAS) så det är en väldigt spännande resa inom analys och CRM att ansluta till.

Arbetsuppgifter mer i detalj innebär att:

• Identifiera potentialen i kundbasen ur ett kommunikationsperspektiv över samtliga kanaler och produkter liksom att föreslå aktiviteter och händelser för att ta tillvara möjligheterna samt att följa upp att resultatet tar tillvara potentialen
• Delta och bidra till att utveckla arbetsmodellen för CRM-analys som innebär att vi ständigt lär oss och blir bättre på kundutveckling med stöd av kommunikation
• Arbeta med uppföljning (taktiskt och strategiskt)
• Förädla data och arbeta med modeller/segmentering inom CRM
• Bidra med kravställning på kundbasrapporter till avdelningen Analys
• Utföra analyser för initiativ inom ramen för kommunikation
• Lära organisationen vilka analytiska frågeställningar som är viktiga och hur vi angriper dessa ur ett CRM/kund perspektiv samt bidra till ett kundorienterat synsätt
• Delta i team med Analys/BI avdelningen som ansvarar för metod, verktyg och som utbildar i ”Best Practise”
• Arbeta i nära samarbete med övriga analytiker, Contentavdelningen och vår Loyaltybyrå

Utbildning/Erfarenhet

För att passa in i rollen ser vi att du har ett brinnande intresse för att ta kundperspektivet genom analys, att du förstår värdet av det för kommunikation liksom att du kan hitta samband och att se möjligheter i data/information.

Du har god affärsförståelse, kan kombinera både företagets kundstrategi och kommunikation för att åstadkomma önskade resultat. För att lyckas i rollen tycker du om samarbeten och ser att du i ditt uppdrag är både metodiskt och pedagogisk. Du gillar att ligga i framkant och är nyfiken och frågvis, du vill driva utveckling och förändring – särskilt för kommunikation och inom det digitala. Är du sportintresserad kommer du att stortrivas hos oss!

Du har:

• Mycket god analytisk förmåga
• Minst 2 års erfarenhet som analytiker, gärna inom kundbearbetning och CRM, antingen på marknad/säljavdelning eller som konsult
• Akademisk examen (systemvetare, ingenjör, matematiker eller statistiker)
• Systemkunnande – exempelvis från SQL och SAS (Enterprise Guide och miner). Kunskap om Python och Hadoop är också meriterande


Rollen ingår i vår Kund & Marknadsavdelning. Placering för tjänsten är i helt nya kontorslokaler i Arenastaden.


Har du frågor om tjänsten?
Carl Härnryd
carl.harnryd@svenskaspel.se


Frågor kring rekryteringen:
Helen Åström
helen.astrom@svenskaspel.se


Facklig kontakt i denna rekrytering:
Håkan Lagerqvist
hakan.lagerqvist@svenskaspel.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Monica Forsman

Maria Good

Stefan Söderbäck

Sammanfattning

  • Arbetsplats: AB Svenska Spel
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid -
  • Publicerat: 28 juni 2016

Besöksadress

NORRA HANSEGATAN 17
None

Liknande jobb


15 maj 2024

Revenue Manager

Revenue Manager

14 maj 2024

Affärspartner Kvantum

Affärspartner Kvantum

8 maj 2024