Customer Support Engineer

Arbetsbeskrivning

På Saab blickar vi ständigt framåt och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Vi samarbetar med kollegor runt om i världen som alla delar vår utmaning – att göra världen till en säkrare plats.

Vad du blir en del av
Support and Services, ett affärsområde inom Saab, levererar ett brett utbud av tjänster och integrerade supportlösningar till kunder inom försvar och på kommersiell marknad för kostnadseffektiv support av system och plattformar under hela livscykeln.
Inom Support & Services drivs vi av att göra bra affärer. Vi är stolta över att vara en del av Saabs Mega deals såsom Gripen E och AEW där vi bidrar till företagets lönsamhet. Vi är lika stolta över vår organisations driv när det gäller att skapa och leverera små och medelstora affärer.
Våra chefer har förmågan att kombinera en bra affärsmässighet med ett professionellt modernt ledarskap.
Prestation, ansvarstagande, samarbete och kommunikation är ledord som beskriver vår kultur. Samarbete inom Saab innebär ett aktivt sökande av nya idéer, såväl organisatoriska som tekniska, för att sedan dela med sig till övriga delar inom Saab.
Affärsenhet Gripen Support styr och leder Saab's verksamhet kopplat till Gripens supportlösning.



Din framtida utmaning
Som kundsupportingenjör hos oss kommer du att svara för tekniska frågor till brukaren av Gripensystemet genom fältserviceverksamhet och på ett hemmakontor med placering på Saab i Tannefors. Området utgör kundgränssnittet avseende all teknisk support där Saab ansvarar för att ge stöd, råd och anvisningar beträffande drift, felsökning och underhåll av hela Gripensystemet i Sverige, Ungern, Tjeckien, Thailand samt till den Sydafrikanska kunden.
Din uppgift blir att verka som kundsupportingenjör inom kontoret Technical Support Office. Du kommer även att ha direktkontakt med brukaren av Gripensystemet och interna kontakter på Saab såsom underhållsingenjörer, systemingenjörer och chefsingenjörer för att lösa tekniska problem. Arbetsuppgifterna utförs självständigt eller genom samarbete inom Technical Support Office.
Du kommer hantera supportfrågor kring systemen i flygplanet, kringutrustning och tillhörande stödsystem vilket ger dig en stor möjlighet att få en helhetsförståelse för hela Gripens system. Genom direktkontakt med brukare så bygger du även upp en bra kunskap om hur systemen fungerar i den dagliga verksamheten.

Den du är idag
Önskvärt är om du har god systemkunskap kring och tycker om att arbeta med helheten av system. Du har också en god förmåga att samarbeta med andra, fatta egna beslut och ta egna initiativ i ditt arbete. Vi kommer också värdesätta din vilja att bidra med nya tankar och idéer i arbetet med att utveckla verksamheten.
En lämplig bakgrund är erfaren flygtekniker, systemingenjör eller flygprovingenjör gärna med inriktning på JAS 39 Gripen eller annan relevant erfarenhet. Kunskap inom RML, tidigare erfarenhet från processtyrd verksamhet och från teknisk supportverksamhet är meriterande
Vi lägger även stor vikt vid affärsmässighet och att du kan etablera goda kundrelationer, vara lyhörd inför kundens behov och leverera vad kunder förväntar sig. Vara medveten om att man bidrar till att ge en positiv bild av gruppen och företaget. Detta faller mycket väl samman med supportuppdraget.
Då det är stor spridning på ärendena så är det viktigt att kunna hantera oväntade situationer med ett lugn och kunna behålla ditt fokus. För detta behövs det att du har lätt för att söka upp kontakter och samlar andras input för att hitta bra lösningar. Samarbeta i gruppen är viktigt och att man hjälper till och stöttar vid behov, men även att man delar med sig av sina kunskaper.
Då större delen av ärendena kräver att du bygger upp ett stort kontaktnät interna inom Saab, så värdesätts det att du kan skapa ett positivt samarbete och hantera även dessa som vanliga kunderkontakter.
All dokumentation är på engelska så du behöver behärska det engelska språket i både tal och skrift. Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess och kräver därför svenskt medborgarskap. Placeringsort är Linköping.

Om Saab
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 700 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryterande chef Mikael Johansson
+46 734 180 709
Rekryterande chef Michael Dahlqvist
+46 734 183 118
HR Jakobsson Marie
+46 102153822

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Saab AB, Support and Services Nyköping
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Saab tillämpar individuell lönesättning.
  • Tillsvidare Tillträde enligt överrenskommelse
  • Publicerat: 6 december 2016

Besöksadress

Skavsta Airport
None

Postadress

Skavsta Airport
Nyköping, 61127

Liknande jobb


Repair Technician

6 maj 2024

Aircraft Technician

3 maj 2024

1 februari 2024

Flygtekniker F50

Flygtekniker F50

27 januari 2024