Customs & Compliance Manager till spännande företag i Örebro!

Customs & Compliance Manager till spännande företag i Örebro!

Arbetsbeskrivning

Inledning
Har du en gedigen erfarenhet inom tull och trade compliance och vill fortsätta utvecklas inom området tillsammans med ett globalt företag i framkant? Nu söker vi dig som är lösningsorienterad och känner dig självsäker kring regelverket för tull och godshantering till rollen som Customs & Compliance Manager hos vår kund i Örebro. Varmt välkommen med din ansökan!

Information om tjänsten
Professionals Nord söker för kunds räkning en Customs & Compliance Manager. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning. Du kommer vara anställd av Professionals Nord och arbeta som konsult hos vår kund under 18 månader. Intentionen är att du på sikt ska kunna bli anställd direkt hos dem för fortsatta möjligheter inom organisationen, förutsatt att alla parter är nöjda med samarbetet.

Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och vår kunds önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till info@pn.se

Arbetsuppgifter
I rollen som Customs & Compliance Manager ansvarar du för att vår kunds affärsenheter följer de tullkrav och bestämmelser som råder. Du arbetar aktivt med att säkerställa att handelsregler, förordningar och efterlevnadskrav följs för import- och exportprocesserna i den dagliga verksamheten genom att bland annat följa upp kvalitetskontroller och kommunicera med inköps- och importavdelningar. Vidare exempel på arbetsuppgifter är:

• Att ha ett tätt samarbete med de tullombud som verksamheten samarbetar med.
• Att sätta upp due diligence processer och stötta företagets import- och exportavdelningar i efterlevnaden av dessa.
• Att ha kontakt med speditörer/transportörer och följa upp dokumentation.
• Att ge administrativt stöd och ha dialog med Tullverket samt översyn av licenser och tillstånd.
• Att hålla sig uppdaterad och övervaka de EU-rättsliga och nationella förändringarna i handelsbestämmelser och sanktioner samt säkerställa en korrekt journalföring i enlighet med nationella lagar och förordningar.
• Att ge support för implementering av returprocesser och följa upp överenskomna arbetssätt på lokal nivå.
• Att löpande ha en tät dialog med operativa team inom Sverige och utomlands.

Vi söker dig som
Har gedigen erfarenhet av tull och trade compliance. Du har god kunskap och känner dig självsäker kring regelverket för tull och godshantering. Vidare ser vi att du har mycket god kunskap i svenska och engelska i både tal och skrift då mycket av den dagliga kommunikationen sker på såväl engelska som svenska.

Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos vår kund. Du är strukturerad med god förmåga att kunna organisera och prioritera i det dagliga arbetet. Som person har du lätt för att ta för dig och du driver ditt arbete framåt på ett lösningsorienterat och självständigt sätt. Du besitter god kommunikativ förmåga och har lätt för att samarbeta med såväl kollegor internt som externa parter.

START: Omgående
OMFATTNING: Heltid
STAD: Örebro, hybrid
URVAL: Sker löpande
KONTAKT: Lovisa Berglund

Sök tjänsten genom att klicka på "sök jobbet" nedan. Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner. Om du vill kan du även skapa en användare och ladda upp ditt CV och personliga brev. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på info@professionalsnord.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Johan Lennartsson

Linnea Lindberg

Tobias Nilsson

Moa Markgren

Linnea Lindberg

Linnea Lindberg
0720502293
Sara Gagner

Mattias Matsson
072-0502292
Ida Andersson

Sara Gagner

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Professionals Nord Rekrytering AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 augusti 2023
  • Ansök senast: 24 september 2023

Besöksadress

Storgatan 18, Sundsvall
None

Postadress

Storgatan 18
Sundsvall, 85230

Liknande jobb


Vi söker en rekryterare

Vi söker en rekryterare

15 mars 2024

HR Assistant

HR Assistant

14 mars 2024

13 mars 2024