Destinationsstrateg

Destinationsstrateg

Arbetsbeskrivning

I Ystad och på Österlen arbetar vi tillsammans för en ökad hållbar turism i ett balanserat besöksflöde och för att skapa ett excellent värdskap och attraktionskraft för våra besökare.

Vår destinationsidé är att utveckla och positionera våra valda teman till en så hög nivå att de blir reseanledningar i sig själva. Genom att erbjuda kombinationer av produkter och tjänster skapar vi bättre upplevelser för gästen och tillgång till bredare målgrupper. Vi ger gästerna anledning att komma hit, stanna längre och återvända.

Som Destinationsstrateg i Ystad arbetar du både självständigt och tillsammans med dina kollegor med att sälja och marknadsföra destinationens attraktioner, aktörer och upplevelser till besökare, arrangörer och media. Du är vårt ansikte utåt på den nationella och internationella marknaden.

Du är anställd av Ystads kommun i förvaltningen Ledning o Utveckling, på avdelningen Marknad & Näringsliv och i verksamheten Film o Turism. Din arbetsplats är på Turistbyrån i Ystad och ditt arbetsfält är Ystad och Österlen, du arbetar nära kollegorna på avdelningen, i de skånska kommunerna och på regionen.

ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter kommer att vara lika varierande som utmanande och spännande. Vi vill att du ska ta en aktiv roll i olika projekt inom turism, besöksnäring och platsutveckling både strategiskt och operativt.

Du kommer att representera Ystad och Österlen inom ramen för både sälj- och marknadsföringssamarbetet samt press- och visningsresor för nationella och internationella besökare. Detta arbete omfattar nära samverkan med besöksnäringen och Tourism in Skåne för planering, bokning, genomförande, utvärdering och budget. I samverkan kommer du att arbeta för att lyfta Ystad som eventdestination tillsammans med kollegor, föreningar och näringsliv.

Digital framställning av layout-, marknads- och inspirationsmaterial samt arbete med strategi, innehåll och utveckling av hemsida och sociala medier är ett annat ansvarsområde. Du måste ha stor kännedom och ett stort intresse för att arbeta med och utveckla digitala kanaler.
Dessutom kommer du att medverka in andra förekommande aktiviteter inom Ystads kommun inom ramen för näringslivs- och destinationsutveckling.

KVALIFIKATIONER
Du har:
• Relevant examen/eftergymnasial utbildning inom marknad-, medie-, försäljning eller turism eller enligt vår bedömning motsvarande erfarenhet.

• En mycket god lokalkännedom om Ystad och Österlen samt om vilket utbud som finns samt god kännedom om Skåne.

• Erfarenhet av att skriva för olika kanaler och målgrupper och du är en skicklig skribent.

• Förmåga att kommunicera i tal och skrift med olika målgrupper, talar och skriver utmärkt svenska och engelska, tyska är meriterande

• Mycket goda kunskaper i arbetet med sociala medier, har en strategisk förmåga i hanteringen aoch använder sociala medier och digitala kanaler i din vardag.

• Erfarenhet av arbete med hemsidor och god kunskap i arbete i Officepaketet och med fördel grundkunskaper i Adobe-sviten.

Du är:
• Representativ, serviceorienterad, flexibel, nyfiken och positiv.

• Strukturerad, håller deadlines och tar eget ansvar.

• En "säljare" och en doer, du har erfarenhet av försäljning och/eller marknadsföring och erfarenhet från turismbranschen är meriterande.
Projektledning
Värdskap, service och bemötande
Presentation och kommunikation i tal och skrift

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Hos oss är heltid en rättighet. Det innebär att alla medarbetare som anställs hos oss tillsvidare har rätt till heltid och deltidsarbete är en möjlighet om det fungerar för verksamheten.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Budgetchef Hans Persson
0411-57 71 32
Personalchef Clas Martinsson
0411-57 72 33
Personalkonsult Emma Fornell
0411 57 70 77
Förvaltningschef Kerstin Wulff
0411-57 74 50
Upphandlingschef Lennart Kjellander
0411-57 73 76
Kanslichef Kristina Rosberg
0411-57 73 17
Kommundirektör Christel Jönsson
0411-57 71 13
Kommunjurist Daniel Svartek
0411-57 71 15
Tf personalchef Marie Streiffert
0411-57 79 83
Personalkonsult Emma Sjöström
0411-57 70 77

Sammanfattning

Besöksadress

27180 Ystad
None

Postadress

Nya Rådhuset
Ystad, 27180

Liknande jobb


Social Media Intern

Social Media Intern

15 maj 2024

15 maj 2024

Marknadsförare / Kommunikatör

15 april 2024