Digital projektsamordnare

Arbetsbeskrivning

Som digital projektsamordnare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och forma framtidens infrastruktur.


Digital projektsamordnare

Arbetsuppgifter

Vill du arbeta som digital projektsamordnare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. Genom våra affärer och i samverkan med andra kan vi, som en ledande beställare, också påverka branschen och utvecklingen av hållbara lösningar och smart infrastruktur. Du arbetar i en miljö som kännetecknas av en mix av bakgrunder, kunskaper och erfarenheter. Vi är öppna för nya idéer och perspektiv - och inspirerar varandra till bra prestationer. Vi skapar samhällsnytta - och utvecklingsvägar för dig!

Ett flertal stora anläggningar kommer att öppnas för trafik de kommande åren, däribland Förbifart Stockholm och Ostlänken. Vill du vara med och jobba för att det ska bli möjligt?

I rollen ansvarar du för områdena datasamordning och GIS och i ditt dagliga arbete planerar, leder och styr du det operativa arbetet inom funktionen digital projekthantering. En viktig uppgift är att samverka med de levererande enheterna för att förstå deras behov av resurser och därmed kartlägga det totala resursbehovet över tid. Det är din uppgift att säkra att kompetensbehovet tillgodoses och att vi nyttjar resurserna på bästa sätt.

Gruppen består idag av tolv specialister och vi ska bli fler de närmsta åren. En utmaning i arbetet är att gruppen växer i antal och är spridd över flera orter. I rollen ingår du i stabens ledningsgrupp. Du har ett nära samarbete med övriga digitala projektsamordnare på enheten. Du arbetar med att säkra att Programmet efterlever Trafikverkets processer och du kommer att vara med och påverka kravställningen gällande arbetssätt och systemstöd. Du kommer även agera sammanhållande för att se till att Trafikverkets krav på informationshantering uppfylls. Du och din grupp tar fram övergripande styrning och handlingsplaner, identifierar utvecklingsområden, samordnar pågående uppdrag samt  följer upp arbetet.

Du kommer även att ingå i Stora projekts kompetensnätverk och delta i utveckling av vår informationshantering, implementering av nya arbetssätt och erfarenhetsutbyte mellan Trafikverkets stora investeringsprojekt.

Hos oss får du även möjligheten att arbeta med forskning och innovation, utredningar, analyser, erfarenhet- och omvärldsbevakning.

Övrig information

I denna rekrytering kan vi komma att använda oss av webbaserade tester som en del i urvalet. Om du är vidare i urvalet så kommer instruktioner om testerna skickas till dig via mejl.

Placering är på vårt kontor i Solna.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll kommer att genomföras innan anställning. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster. Kontakta Trafikverket för mer information om denna tjänst.

Kvalifikationer

Vi söker dig som vill leda och motivera andra för att få grupper att arbeta tillsamman. Då tjänsten innebär en stöttande roll med många kontakter både internt och externt så är du bra på att bygga relationer och du har en hög samarbetsförmåga. Du har också en god kommunikativ förmåga och förmedlar budskap till din mottagare på ett enkelt sätt.

Vi söker dig som


har civilingenjörs- eller högskoleexamen alternativt har du en annan utbildning och erfarenhet i närtid som vi bedömer likvärdig

har ledarskapserfarenhet som ex projektledare, gruppledare eller motsvarande

har aktuell erfarenhet av att arbeta med informationsstyrning

har goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift



Det är meriterande om du


har erfarenhet av anläggningsbranschen och/eller stor organisation

har erfarenhet av att arbeta med dokumenthanteringssystem, informationshantering och metadatastyrning

har erfarenhet att ta fram och implementera krav och riktlinjer för dokumenthantering

har erfarenhet av konsult- och entreprenadjuridik



Ansökan

Din ansökan ska ha inkommit till Trafikverket senast sista ansökningsdatum. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör. Som anställd i Trafikverket kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov.

Inom Stora projekt leder vi Trafikverkets allra största investeringsprojekt . Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2020
  • Ansök senast: 7 juni 2020

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Entreprenadchef till GVV

Entreprenadchef till GVV

30 september 2023