Digital redaktör

Digital redaktör

Arbetsbeskrivning

Kommunikationsenheten, Förvaltningsavdelningen

Är du duktig på att planera, producera och anpassa innehåll för digitala kanaler? Då kan rollen som digital redaktör vara något för dig.Vi erbjuder ett variationsrikt arbete i en händelsestyrd verksamhet och söker nu dig som har erfarenhet av redaktionellt kommunikationsarbete, är driven och har intresse av att arbeta med text, foto och film.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som digital redaktör hos oss får du ansvar för att samordna redaktionellt arbete på kommunikationssektionen. I rollen ingår att producera, anpassa och publicera innehåll för digitala kanaler (externwebb, sociala medier och intranät) genom att använda texter, film, foto och enklare grafiska element. Du kommer planera, genomföra och följa upp digitala kommunikationsinsatser och ansvara för innehållsförvaltning av de digitala kanalerna. Som digital redaktör kommer du även delta i utvecklingen av departementets och Regeringskansliets kommunikationsarbete. I det löpande arbetet bistår du vid behov dina kollegor på kommunikationssektionen på departementet. Kommunikationsverksamheten i Regeringskansliet är inne i ett intensivt utvecklingsskede. Därför bör du vara öppen för att arbetsuppgifter kan komma att förändras utifrån organisationens behov.

Kommunikationssektionen på Utbildningsdepartementet har till uppgift att ge kommunikativt stöd till den politiska ledningen och enheter/sekretariat i departementet.

Utbildningsdepartementet ansvarar för regeringens utbildnings- och forskningspolitik. Departementet arbetar med frågor som exempelvis handlar om skolresultat, lärarnas villkor och studiefinansiering. Du kan läsa mer om departementet här.

Din bakgrund
Vi söker dig som har utbildning från högskola eller universitet inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du behöver ha erfarenhet från redaktionellt kommunikationsarbete i de i dag vanligaste digitala kanalerna. Erfarenhet av innehållsplanering och löpande innehållsförvaltning av digitala kanaler är nödvändigt, likaså erfarenhet av planering, produktion samt redigering av foto, film och grafiskt innehåll för sociala medier. Har du tidigare arbetat med analys av webb och sociala medier är detta meriterande.

Vi vill att du är en säker skribent med vass penna och god stilistisk förmåga, både på svenska och engelska. Du har även kunskap och erfarenhet av att hantera publiceringsverktyg (ex. Episerver), Officepaketet, Adobepaketet samt filmredigeringsprogram (ex. Premiere). Har du dessutom kunskaper inom Hootsuite eller motsvarande, ser vi detta som meriterande.

Dina egenskaper
Du är initiativtagande, driven och noggrann i ditt arbete. För att axla rollen är det viktigt att du är samarbetsinriktad, men samtidigt har god förmåga till självständigt arbete. Rollen kräver att du har gott omdöme vid exempelvis prioriteringar och beslut. Eftersom arbetet är händelsestyrt behöver du ha förmåga att anpassa dig efter skiftande förutsättningar och att agera stabilt under tidspress.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 31 december 2020. Det kan eventuellt finnas möjlighet till fortsatt anställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kommunikationschef Peter Wahlquist på 08-405 29 68 och om du har frågor gällande rekryteringen och din ansökan kontakta personalspecialist Jenny Nygren på 08-405 18 75. Fackliga representanter i Förvaltningsavdelningen är Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST (Susanna Wiener). Kontaktpersonerna nås via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 mars 2020.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Artiklar i detta ämnet

  1. Datorarbetares muslekbesvär

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 februari 2020
  • Ansök senast: 12 mars 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


28 mars 2024

Webredaktør

Webredaktør

12 mars 2024