Digital strateg

Digital strateg

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Kommunledningsförvaltningen har fokus på ledning, samordning och uppföljning för att kommunkoncernen ska arbeta effektivt med invånarnas bästa i fokus. Förvaltningen leder och samordnar samhällsbyggandet och jobbar för hållbar tillväxt i Halmstads kommun. Tillsammans ansvarar vi också för styrning och utveckling av kommungemensamma frågor som HR, kommunikation, administration och ekonomi.

Digitaliseringsenheten har i uppdrag att leda, samordna och följa upp IT- och digitaliseringsarbetet för kommunkoncernen. Vi driver det koncernövergripande utvecklingsarbetet kopplat till digitalisering. Halmstads kommun tar nu ett rejält kliv framåt där digitaliseringen är central för att möta dagens och morgondagens välfärdsutmaningar!

ARBETSUPPGIFTER
Är du en "doer" och erfaren process- och projektledare som vill driva digital utveckling på en koncernövergripande nivå? Har du förmågan att genomföra verksamhetsförändringar? Då kan det vara dig vi söker!

Vi söker nu en vikarie för vår Digitala strateg, Jenny, som numera är tf digitaliseringschef. Vikariatet sträcker sig till och med mars 2021 och har goda möjligheter till förlängning. I tjänsten som digital strateg får du möjlighet att driva, leda och samordna processer inom det kommunövergripande utvecklingsarbetet. Arbetet sker i en kreativ miljö och ditt arbetsområde är hela kommunkoncernen. En viktig del i ditt uppdrag är att i nära samverkan med förvaltningar, bolag samt invånare och företag göra behovsanalyser och komma fram till lösningar som grundar sig i fem huvudspår: digital kompetens, digital innovation, digital trygghet, digital infrastruktur och digital ledning. Utifrån behovsanalys driver du utvecklingsarbete som syftar till att förenkla, effektivisera och arbeta smartare. Tjänsten innebär uppdrag inom IT- och digitaliseringsområdet som har beroenden till nationella, regionala och lokala projekt och processer. I rollen som strateg utgår du från de uppdrag som digitaliseringsenheten har, vilket t ex innebär att du initierar och driver strategiskt arbete.
Uppdrag som du inledningsvis ansvarar för kommer bland annat vara:

• införande av ny systemförvaltningsmodell.
• Införande av process kring hur kommunkoncernens förvaltningar och bolag hanterar nya behov av IT och digitalisering.
• Införande av koncernövergripande digitaliseringsplan.

Vi erbjuder dig att vara en del av ett kreativt och drivet team där du får möjligheten att arbeta med många spännande verksamheter. Du erbjuds också att bidra till att vända välfärdsutmaningar till välfärdsmöjligheter!

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i denna roll ser vi att du har en högskoleexamen så som civilingenjör, IT/data, pedagogik, digitalisering, samhällsvetenskap eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst fyra års arbetslivserfarenhet och minst två års erfarenhet av att leda processer, projekt och förändringsarbeten. Du har kunskap och erfarenhet av arbete med digitalisering och IT samt förbättringsprocesser där digitalisering/IT varit möjliggörande faktorer. Du är en skicklig kommunikatör på svenska i såväl tal som skrift. Det är meriterande med erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation.

Vi ser det som avgörande att du är en samarbetande person som är lyhörd inför verksamheters behov. Du är van att tala inför större grupper och kan på ett effektivt sätt föra fram dit budskap med trovärdighet. Du är en person med god struktur som har förmågan att planera och genomföra projekt i tid samt följa upp resultatet. Du ser förändring som en möjliggörande faktor och kan anpassa din stil efter sammanhang. Vidare är du en strategisk person som ser samband och kan ta flertalet frågor i beaktande som spänner över olika delar i en organisation.

ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Befattningen är säkerhetsklassad. Säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef
035-13 72 59
Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig
035-13 75 16, 070-362 38 23
Therese Wallgren, SSR
035-13 72 88
Helene Wangler, Vision
035-19 29 07
Ann-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent
070–845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef
072-523 64 06
Stefan Agmarken Enhetschef

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef stadskontore
035-13 72 59
Stefan Agmarken Kanslichef
035-137340

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb


26 april 2024

Solution Delivery Lead

26 april 2024

Product Owner, Online Services

26 april 2024

Product Owner

26 april 2024