Doktorand

Arbetsbeskrivning

Anställningen är i sociologi med inriktning mot utbildningsvetenskap och placerad på institutionen för samhällsvetenskaper i Växjö. Minst 80 % av anställningen fullgörs i form av egen forskarutbildning i enlighet med individuell studieplan. Högst 20 % av anställningen avser undervisning och administration inom ämnet. Anställningen förväntas leda fram till doktorsexamen. Denna doktorandanställning avser forskning inom ett av Vetenskapsrådet finansierat forskningsprojekt; Ett skolpolitiskt dilemma: skolprestationer och mångkulturell inkorporering. Den sökandes avhandlingsprojekt ska utvecklas i relation till forskningsprojektets grundläggande syften. Avhandlingsarbetet kommer att vara inriktat mot elevers skolprestationer och mångkulturell inkorporering inom gymnasieskolans yrkesprogram. Bedömningsgrunder Behörighetskrav Grundläggande behörighet har den som Avlagt examen på avancerad nivå Fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå På något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Övergångsregel grundläggande behörighet Den som före den 1 juli 2007 uppfyller kraven på grundläggande behörighet (kandidatexamen och 60 gamla poäng i ämnet) för tillträde till forskarutbildning, skall även därefter anses ha grundläggande behörighet för tillträde till utbildning på forskarnivå. Detta t.o.m. 2015. Särskild behörighet Minst 90 högskolepoäng i sociologi Kunskaper i svenska och engelska muntligt och skriftligt Andra bedömningsgrunder Förmåga att fungera i lärar- och studerandegrupper där samarbetsförmåga är av stor betydelse. Förtrogenhet med den utbildningsvetenskapliga forskningen om skolan, särskilt gymnasieskolan. Sökandens språkkunskaper utöver svenska och engelska Avvägning bedömningsgrunder 1. Kvalitet på inlämnade uppsatsarbeten samt bedömd samarbetsförmåga 2. Kvalitet på övriga inlämnade skriftliga arbeten 3. Dokumenterade kunskaper om utbildningsvetenskaplig forskning inom grundskola och gymnasieskola. 4. Vid övrigt lika meriter kommer vikt att fästas vid om den sökande har kunskaper i något av Malmöregionens (bortsett från svenska och engelska) dominerande språk. Övrigt Innehavare av doktorandanställning ska ägna sig åt forskarutbildning inom ramen för projektet Ett skolpolitiskt dilemma. Anställning som doktorand ges för den tid som bedöms nödvändig för slutförande av forskarstudierna på normalstudietid, vilket motsvarar en forskarutbildning på heltid i fyra år. Vid lika meriter prioriteras sökanden med kunskaper i flera språk. Sökande ska sända in två exemplar av ansökan innehållande CV, papperskopior av uppsatser och publicerade artiklar, en kort personlig redogörelse om dina forskningsintressen. Ansökan ska vara märkt med ref nr 2010/2873 och sänds till: Registrator, Linneuniversitetet, 351 95 Växjö, inkommen senast 2010-12-01. Då vi önskar genomföra stor del av korrespondensen under rekryteringsprocessen via e-post, vill vi att ni i ansökan anger en aktuell e-postadress uppe i högra hörnet på ansökans förstasida.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: LINNEUNIVERSITETET
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 29 oktober 2010
  • Ansök senast: 1 december 2010

Liknande jobb


16 maj 2024

26 april 2024

Universitetsadjunkt i svenska som andraspråk

15 maj 2024

Universitetsadjunkt i psykologi

15 maj 2024