Doktorand

Arbetsbeskrivning

Institutionen för tillämpad informationsteknologi (IT) bedriver forskning och undervisning inom de kompletta miljöerna Informatik, Lärande och Visualisering.

Interaktionsdesign handlar om design av interaktiva artefakter där IT är en central komponent och är ett mångvetenskapligt område där kunskap inom programmering, elektronik, estetik, kognitionsvetenskap, grafisk design och psykologi samverkar och samarbete mellan discipliner är vanligt förekommande. Oavsett användningsområde, kräver design av interaktion mellan människor och teknik ett helhetsperspektiv som omfattar såväl mjukvaruutveckling som produkt- och industridesign. Anställningen är placerad inom forskargruppen Gothenburg Working Group for Interaction Design and Children (IDAC), http://www.idac.se, som är ett samarbete mellan avdelningen för interaktionsdesign och avdelningen för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad IT och Interactive Institute Swedish ICT.

Arbetet är knutet till projektet Design av interaktiva pekskärmsbaserade hjälpmedel för barn med kognitiva funktionshinder (Touch-AT) som avser att studera hur informationsteknologi kan användas som stöd för att hjälpa barn med kognitiva funktionshinder. Mer specifikt riktar sig projektet mot barn och ungdomar i särskolan och bruk av enheter med pekskärmsbaserade gränssnitt såsom tablets, smartphones och eventuellt även tabletops. Utifrån identifierade behov kommer projektet att fokusera på design av hjälpmedel som ger stöd för emotionell och social träning snarare än inlärning av färdigheter. Projektet kommer även att fokusera på hur barnen själva kan bidra till designprocessen genom s.k. deltagande design.

Den svenska särskolan omfattar idag ca 12 000 elever. Barnen i särskolan utgör en mycket heterogen grupp då typen och graden av funktionshinder är mycket varierande. Ett återkommande problem är att eleverna har problem med emotionella och sociala färdigheter, något som har konstaterats hos 60-65 procent av alla barn med kognitiva funktionshinder. Trots detta tenderar huvudfokus för undervisningen att ligga på utveckling av barnens kognitiva, språkliga och motoriska färdigheter, och därför är det viktigt att utveckla stöd som kan användas för träning i sociala och emotionella färdigheter. Det har konstaterats att pekskärmsbaserade gränssnitt fungerar bra för barn med kognitiva funktionshinder tack vare den mycket intuitiva interaktion som tillåts och användande av t ex tablets blir allt vanligare i särskolan.

Målet med projektet är att ta fram metoder, riktlinjer och verktyg som kan användas för utveckling och utvärdering av appar som stödjer social och emotionell träning.

Behörighet och bedömningsgrund se
http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/ledigaanstallningar/?id=19144&Dnr=592737&Type=S

Kontaktpersoner på detta företaget

Professor Michel Chaudron
+46 31 7721165
Adm chef Lena Elliot
0709 126138
Prefekt Urban Nuldén
031-786 2763
Personalhandläggare Ann-Britt Karlsson
031-7723523
Professor Rikard Lindgren

Avd chef Kalevi Pessi

Univ lektor Olof Torgersson
031-772 5406
Administrativ chef Lena Elliot
031 786 64 45
Kanslichef Margaretha Jansson
031-772 3519
031-7723585 Axel Persson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: IT-FAKULTETEN GÖTEBORG
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Publicerat: 21 januari 2014

Besöksadress

FORSKNINGSGÅNGEN 6
GÖTEBORG

Postadress

None
GÖTEBORG, 41296

Liknande jobb


Esri Sveriges Graduate program

Esri Sveriges Graduate program

11 maj 2024

IT Junior Barcelona

IT Junior Barcelona

11 maj 2024

Young Talent Program 2024

Young Talent Program 2024

10 maj 2024

Senior Systemingenjör

Senior Systemingenjör

10 maj 2024