Doktorand i Brobyggnad – med inriktning mot dynamik av järnvägsbroar

Arbetsbeskrivning

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar både teknik, humaniora och samhällsvetenskap.

Forskningen vid avdelningen för Brobyggnad omfattar projektering och konstruktion för nybyggnad och förnyelse av byggnadsverk och broar med beaktande av bärförmåga, tillförlitlighet, funktion och beständighet.

Forskningens fokus ligger på modellering och simulering av stora konstruktioners statiska och dynamiska verkningssätt samt användning av modern mätteknik för tillståndsbedömning och kalibrering av beräkningsmodeller.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en doktorand till avdelningen för Brobyggnad som är en del av Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnad vid KTH. Doktorandprojektet fokuserar på dynamiska kontroller av järnvägsbroar för högre tåghastigheter. Projektet är finansierat av KTH Järnvägsgruppen.

De numeriska modeller av järnvägsbroar som används idag för att beräkna vibrationerna vid passage av höghastighetståg inkluderar flera osäkerheter. Anledningen till detta är att flera parametrar som påverkar broars dynamiska respons är svåra att kvantifiera. Dessa parametrar är interaktionen mellan bro och jord, friktionen vid brostöden samt spår-bro interaktionen (framför allt effekten av ballasten).

Syftet med projektet är att studera dessa parametrar och implementera noggranna finita element modeller av järnvägsbroar. För att uppnå detta kommer fältmätningar på befintliga broar att utföras. Resultaten från dessa fältmätningar kommer att användas för att verifiera och kalibrera finita element modellerna. Projektet innehåller därför både en experimentell och en numerisk modellerings del.

KVALIFIKATIONER
Sökande bör inneha en civilingenjörs- eller masterexamen med konstruktionsinriktning från Väg- och vattenbyggnad, Samhällsbyggnad eller närliggande områden. Vidare måste sökanden ha:
• En hög motivation för att bedriva vetenskaplig forskning.
• Goda kunskaper i skriven och talad engelska.
• Goda kunskaper och stort intresse för numeriska metoder, programmering, finita elementmetoder och strukturdynamik.

KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.

Kontaktpersoner på detta företaget

Hans Westlund
08-790 9242
Helena Lundquist
08-790 71 74
Hans Edin
08-790 7639
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Patric Jansson
08-790 73 76
Göran Cars
08-790 7938
Joel Franklin
08-790 83 74
Anders Karlström
08-790 92 63
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Löneform: Lönen fastställs enligt standardavtalet för doktorandanställning på KTH.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse, upphör: Tidsbegränsat till: Tjänsten kan utvidgas till upp till fem år och inkluderar normalt 20 % institutionstjänstgöring, vanligtvis undervisning.
  • Publicerat: 15 september 2013

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb