Doktorand i förbränningsmotorteknik

Arbetsbeskrivning

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Kompetenscentrumet CCGEx (Competence center for gas exchange) fokuserar på forskning om gasväxling i förbränningsmotorer. Syftet med forskningen är att göra motorerna mer effektiva och miljövänliga utan att förlora prestanda.

Forskningen bygger på omfattande kunskap om strömningsmekanik, akustik och förbränningsmotorteknik. Såväl grundläggande som tillämpade experiment och simuleringar innefattas, samt utveckling av metoder för sådana. Centret är en gemensam satsning mellan KTH, Energimyndigheten och de största fordons- och motortillverkarna i Sverige.

Centret kommer under 2014 anställa doktorander inom forskningsområdet "Heta sidan", med fokus på processer och system från avgasventilen, avgasporten, grenröret och turboaggregatets turbin.

ARBETSUPPGIFTER
Dagens och framtidens förbränningsmotorer för både lätta och tunga applikationer använder sig ofta av turboladdning för att hålla bränsleförbrukningen låg och samtidigt uppfylla lagkraven för avgasemissioner. Valet av turboaggregat är en kompromiss mellan prestanda, installation och kostnad. Vid valet av turbin till turboaggregatet är verkningsgraden en viktig parameter. Samspelet mellan kolvmaskinen och turbinen påverkas i hög grad av avgaspulserna som kommer från motorn.

Projektet handlar om hur avgaspulsernas form påverkar turbinens och kolvmotorns verkningsgrad. Arbetet utgör en del i en större forskningssatsning på grundläggande förståelse för samverkan mellan motor och turbin, och innefattar dels laborativa experiment, dels datorsimulering med huvudsakligen endimensionella modeller. Projektet finansieras av kompetenscentrumet CCGEx vid KTH och arbetet bedrivs i samarbete med doktorander på institutionerna för Mekanik och Farkost och flyg.

Doktorandtjänsten är som längst fem år. I doktorand-anställningen ingår maximalt 20 % institutionstjänstgöring, främst relaterat till undervisningen.

KVALIFIKATIONER
Du bör ha civilingenjörs- eller masterexamina inom ett av följande områden: Maskinteknik, Farkostteknik, Design och produkt-framtagning, Teknisk fysik eller motsvarande. Vidare skall du vara speciellt motiverade för vetenskaplig forskning och ha välutvecklade analytiska färdigheter för att självständigt kunna formulera och lösa problem.

Goda kommunikationsfärdigheter och förmåga att kunna arbeta i grupp är färdigheter som vi fäster stor vikt vid. Mycket goda engelska språkkunskaper är ett krav och svenska språkkunskaper är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Kristin Eklind, frågor om ansökningsförfaran
08-790 69 97
Pernilla Ulfvengren
08-790 78 40
Pär Jönsson
08-790 8375
Annica Fröberg
08-790 70 77
Olle Jönsson
08-790 78 25
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Jenny Janhager Stier
+46 8 790 7479
Yusak Susilo
+46 8 790 9635
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

Besöksadress

10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


16 juli 2024

16 juli 2024

16 juli 2024