Doktorand i Infrainformatik

Arbetsbeskrivning

LINKÖPINGS UNIVERSITET

ledigförklarar en anställning som

Doktorand i Infrainformatik med inriktning mot kvantitativ logistik

med placering vid Institutionen för teknik och naturvetenskap i Norrköping


Arbetsuppgifter: Forskningen inom ämnesområdet kvantitativ logistik använder ett systemanalytiskt perspektiv och en ingenjörsmässig metodik för att analysera, planera, modellera och simulera logistikproblem och andra resursfördelningsproblem inom både industri och samhälle. Vid institutionen bedrivs idag ett flertal projekt inom området (se http://www.kts.itn.liu.se).

Den aktuella anställningen kommer att vara knuten till forskningsprojektet Robusta tidtabeller för järnvägstrafik som genomförs i samarbete med SJ och Trafikverket.

Resandet på järnväg i Sverige har ökat rekordartat de senaste åren, vilket har aktualiserat kapacitetsproblem och gjort trafiken känslig för störningar. En utmaning är därför att skapa robusta tidtabeller, där störningar kan hanteras så bra som möjligt. Det ska finnas utrymme att ta igen mindre förseningar och effekterna av större förseningar ska bli så små som möjligt. I det här forskningsprojektet ska vi med hjälp av optimeringsmetodik ta fram beräkningsmetoder för att konstruera robusta tidtabeller. Projektet kommer att utföras i nära samarbete med dem som ansvarar för den verkliga tidtabellkonstruktionen hos SJ och Trafikverket.

Den som är anställd som doktorand skall främst ägna sig åt sin forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning, forskning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer än 20 procent av full arbetstid.

Behörighet: Behörig till anställning som doktorand är bara den som antas eller redan har antagits till forskarutbildning.

En lämplig bakgrund för anställningen är en civilingenjörsexamen, gärna med inriktning mot logistik, trafikplanering, eller närliggande områden. Utbildning, kunskaper och erfarenheter av järnvägstrafik, optimering och simulering, samt av programmering är meriterande.

Lika villkor: Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Flertalet av våra doktorander inom institutionen är män, varför kvinnor ges företräde vid tillsättning av denna anställning, vid i huvudsak lika meriter i övrigt.

Förordnandetid: Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. En person får vara anställd som doktorand under sammanlagt högst åtta år. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år.

För mer information om anställningen, se även http://www.kts.itn.liu.se/kl

Sammanfattning

Liknande jobb


28 februari 2024

Utredningsingenjör - trafik och infrastruktur

Utredningsingenjör - trafik och infrastruktur

13 mars 2024

Utredare inom trafiksäkerhet – inriktning dataanalys

Utredare inom trafiksäkerhet – inriktning dataanalys

20 december 2023