Doktorand i järnvägsteknik

Arbetsbeskrivning

KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6955 på grundnivå och 5545 på avancerad nivå. Dessutom 1314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda. Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram. ARBETSUPPGIFTER En doktorandtjänst i järnvägsteknik med fokus på effektiv modellering av kontakten mellan hjul och räl. Institutionen för Farkost och flyg erbjuder en doktorandtjänst inom ämnet järnvägsteknik. Arbetet avser modellering av kontakten mellan hjul och räl kopplad till dynamisk simulering av helt fordon. Den lilla och högt påkända kontaktytan är fordonets gränssnitt mot infrastrukturen som måste utvärderas i varje tidssteg i en transient analys. Därför måste modellen vara numeriskt effektiv. Traditionellt används Hertz metod för normalkontaktproblemet och Kalkers förenklade modell för tangentialproblemet. Senare forskning relaterad till hjul- och rälprestanda antyder att de traditionella modellerna är otillräckliga. För att kunna prediktera nedbrytningsmekanismer som nötning och utmattning krävs förbättrade metoder för att bestämma kontaktytans storlek och form samt spänningsfördelning. Syftet med föreliggande forskningsprojekt är att på solid vetenskaplig grund utveckla en praktiskt användbar modell som motsvarar moderna krav på både noggrannhet och numerisk effektivitet. Traditionella begränsningar, som Hertz-kontaktens krav påkontaktgeometri och elastisk identitet samt antagande om elastiskt halvplan, förväntas kunna övervinnas. Projektet ingår i KTH Järnvägsgruppens forskningsprogram för samverkan fordon - bana, en framgångsrik verksamhet som rönt internationellt erkännande. KVALIFIKATIONER Erforderliga kvalifikationer för tjänsten är civilingenjörsexamen eller motsvarande i teknisk fysik eller maskinteknik. Lämplig inriktning förutses vara tillämpad mekanik, hållfasthetslära eller numerisk analys. Erfarenheter från fordonskonstruktion, flerkroppssimulering, nötnings- eller utmattningsanalys är meriterande. God förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på engelska krävs. Tjänsten är avsedd för en ambitiös student med målsättningen att avsluta sin forskarutbildning med doktorsexamen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helene Rune
08-790 91 80
Malin Höglund Hestreus
08-553 78 100
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster

Lars-Gunnar Andersson
08-5537 8107
Maria Salling, Academic Work
08-522 576 20
Carolina Eneqvist
08-790 7111
Hjalmar Brismar, förfrågningar om tjänsten
08-16 10 15
Kia Vejdegren, information om ansökningsförfaran
08-790 6932
Sandra Di Rocco, förfrågning om tjänsten
08-790 7168

Sammanfattning

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


19 februari 2024

25 januari 2024