Doktorand i lättkonstruktioner

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER <b>KTH skolan för Teknikvetenskap söker doktorand i lättkonstruktioner</b> KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda. <i>Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal mastersprogram.</i> Avdelningen för Lättkonstruktioner bedriver forskning inom lätta material och lätta konstruktioner. En stor del av verksamheten är inriktad på kompositmaterial och sandwichkonstruktioner. Detta område innehåller bl.a. materialteknik, tillverkningsteknik, designmetoder, provning, och multi-disciplinär designoptimering. <b>Ämnesbeskrivning Projekttitel: Strukturella batterier</b> Att spara vikt blir allt mer intressant för att spara energi, och i många applikationer är sånt som inte bidrar till den lastbärande förmågan strukturellt parasitiskt. Detta projekt fokuserar på ett sånt exempel; batterier. Den konventionella designmetoden är att försöka maximera effektiviteten hos de individuella komponenterna. En annan metod är att försöka skapa multifunktionella material och strukturer som utför flera funktioner samtidigt, vilket möjliggör stora besparingar för systemet, både i termer av vikt, volym och prestanda. Denna approach är ganska ny och erbjuder stora utmaningar för design och material. Detta forskningsprojekt syftar till att ta fram hybrida kompositlaminat som både kan bära strukturella laster och samtidigt lagra elektrisk energi i form av ett batteri. Projektet utförs i samarbete med andra forskningsavdelningar vid KTH och LTU samt SICOMP Mölndal. KVALIFIKATIONER Lämplig bakgrund för denna tjänst är civilingenjörexamen inom farkostteknik, maskinteknik, teknisk fysik eller motsvarande. Vidare krävs det också att kunna uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift. Tidigare erfarenheter och kunskaper kompositmaterial är meriterande, liksom även grundläggande kunskaper i kemiteknik och elektroteknik. Då forskningsarbetet till stora delar är experimentellt är tidigare visad skicklighet inom området meriterande. <i>KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.</i>

Kontaktpersoner på detta företaget

Helene Rune
08-790 91 80
Malin Höglund Hestreus
08-553 78 100
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster

Lars-Gunnar Andersson
08-5537 8107
Maria Salling, Academic Work
08-522 576 20
Carolina Eneqvist
08-790 7111
Hjalmar Brismar, förfrågningar om tjänsten
08-16 10 15
Kia Vejdegren, information om ansökningsförfaran
08-790 6932
Sandra Di Rocco, förfrågning om tjänsten
08-790 7168

Sammanfattning

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


19 februari 2024

25 januari 2024