Doktorand i Lättkonstruktioner

Arbetsbeskrivning

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kandidatprogrammet SIMTEK (simuleringsteknik och virtuell design), liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

ARBETSUPPGIFTER
Lätta konstruktioner och material (t ex kolfiberarmerade kompositer) möjliggör hög prestanda per vikt i termer av styvhet, hållfasthet och energiabsorption. Den låga vikten bidrar också till hållbar utveckling genom minskad energiförbrukning då materialen används i rörliga detaljer eller farkoster.

En del kompositstrukturer byggs så att de omsluter skumkärnor och bildar sandwichmaterial för att nå ytterligare bättre böjstyvhet och -styrka per vikt. Då sandwichstrukturer dimensioneras mot skadetålighet kan skalen bli så tjocka att kärnornas inverkan reduceras och man hamnar då i gränslandet mellan sandwich och enkelskalstruktur.

I forskningsprojektet kommer skadetålighet hos strukturer i gränslandet mellan sandwich och enkelskal studeras. Skademekanismer i både kompositlaminat och kärnmaterial, samt deras koppling till varandra, ska undersökas med beräkningsmodeller och experiment. Målet är att skapa en förståelse av hur mekaniska egenskaper och geometri påverkar initiering och tillväxt av skador vid olika slagförlopp. Metoder för dimensionering av sandwichdetaljer med tjocka skal och tunna kärnor ska utvecklas utifrån provresultat, både statiskt och i utmattning. Projektet drivs i samarbete med industri.

KVALIFIKATIONER
För behörighet krävs civilingenjör- eller masterexamen i Maskinteknik, Farkostteknik, Teknisk fysik eller annan motsvarande examen med relevans för forskningsområdet. Goda kunskaper inom mekanik och matematik är ett krav och specialkunskap inom solid-/brottmekanik och/eller kompositmaterial är särskilt meriterande. Den sökande ska ha ett stort intresse att planera och bedriva forskning och även ha en god analytisk förmåga, ett sinne för problemlösning och ett intresse för mekaniska fenomen. Praktisk erfarenhet av tillverkning eller provning av kompositmaterial är också meriterande.

Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva forskningen framåt samt förmåga att samarbeta och kommunicera med andra.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helene Rune
08-790 91 80
Malin Höglund Hestreus
08-553 78 100
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster

Lars-Gunnar Andersson
08-5537 8107
Maria Salling, Academic Work
08-522 576 20
Carolina Eneqvist
08-790 7111
Hjalmar Brismar, förfrågningar om tjänsten
08-16 10 15
Kia Vejdegren, information om ansökningsförfaran
08-790 6932
Sandra Di Rocco, förfrågning om tjänsten
08-790 7168

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Lönen sätts i enighet med gällande KTH-avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, upphör: Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år. Upp till 20% institutionstjänstgöring ingår i tjänsten.
  • Publicerat: 8 december 2013

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


5 juni 2024

3 juni 2024