Doktorand i Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Arbetsbeskrivning

Högskolan Väst i Trollhättan är ledande i landet inom arbetsintegrerat lärande, AIL, och vi har regeringens uppdrag att utveckla AIL.

Med arbetsintegrerat lärande i utbildning och forskning utvecklas ny, relevant och samhällsnyttig avancerad kunskap i samspel mellan akademi och omvärld

Professioners lärande och verksamhetens organisering vid implementering av evidensbaserat föräldrastöd.

Barn- och ungdomsmedicinska verksamheten inom VG-regionen Närhälsan i Göteborgs och Södra Bohuslän (BUM) har i förebyggande och samverkande uppdrag ansvar för metodutveckling och implementering av Family Check-up inom barn- och ungdomsmedicin, övrig primärvård och kommunala verksamheter (inom Göteborgs Stads kommunala verksamheter). FCU är en modell som förebygger och behandlar psykisk ohälsa hos barn genom individuellt föräldrastöd. Flera olika professioner involveras i användningen av FCU; 1) behandlare vilka till profession kan vara socialarbetare, psykologer, kuratorer, mm, 2) handledare som utbildar behandlarna, 3) rektorer och andra typer av enhetschefer inom hälso- och sjukvården vilka tar beslut om insats. FCU har uppvisat goda resultat i upprepade effektstudier. Aktuellt avhandlingsprojekt har därför inte syftet att studera effekter av FCU på barns och ungdomars hälsa.

Verksamhetens syfte med aktuellt avhandlings­projektet är att föreslå och studera en implementeringsmodell som utgår från brukarnas behov, men med fokus på professionerna under implementeringen. Centralt i arbetet är hur inblandade professioner (behandlare, handledare och beslutare) lär sig att ta tillvara brukarnas intresse, behov, etc. I detta sammanhang är verksamhetens organisering, samt professionernas lärande och utveckling i samband med implementeringsarbetet i fokus.

Doktoranden kommer vara verksam inom den Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön och inskriven vid forskarutbildningen Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, båda vid Högskolan Väst. Inom forskningsmiljön finns det forskningsintressen som fokuserar professioners och verksamheters arbete med barn- och ungdomar. Forskningsplan och konkreta forsknings­frågor kommer utarbetas av doktoranden i samverkan med Barn- och ungdoms­medicinsk verksamhet och Barn- och ungdomsvetenskapliga forsknings­miljön. Doktorandens projekt bedrivs i nära samverkan med Barn- och ungdomsmedicinsk verksamhet, vilket bl.a. innebär att doktoranden förväntas besöka verksamheten frekvent och delta vid vissa arbetsplatsmöten.

För utförligare beskrivning av projekt se annons på Högskolan Västs hemsida: http://www.hv.se/sv/om-hogskolan/lediga-anstallningar

Ämnesområde: Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Forskningsmiljö: Doktorandprojektet kommer bedrivas i nära samarbete med andra doktorander/forskare vid den Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljö (BUV) och andra doktorander med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst. För mer information om forskningsmiljön BUV se: http://www.hv.se/BUV

Placering: Institutionen för individ och samhälle. För mer information se: http://www.hv.se/is

Arbetsuppgifter: Forskarutbildningen innebär, förutom deltagande i forskarutbildningens kurser, genomförande av ett självständigt avhandlingsarbete. Anställd som doktorand skall främst ägna sig åt sin forskarutbildning. Doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer är 20 % av full arbetstid. (Högskoleförordningen 5 kap 2§). Eventuell institutionstjänstgöring (20 %) genomförs i huvudsak inom det barn- och ungdomsvetenskapliga undervisningsfältet.

Behörighetskrav: Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper*.

Särskild behörighet har den som har kunskaper motsvarande 120 högskolepoäng i pedagogik eller i annat ämne med relevans för pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, varav minst 30 hp på avancerad nivå. Uppsats/examensarbete omfattande minst 15 hp på avancerad nivå, i pedagogik eller i annat ämne med relevans för pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, skall ingå.

*Den som före den 1 juli 2007 uppfyller tidigare krav på grundläggande behörighet, dvs. minst 120 poäng högskoleutbildning eller motsvarande utländsk utbildning, har grundläggande behörighet fram till utgången av juni 2015.

Se 3.1 och 3.2 i Allmän studieplan för forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2012/182 B 25: http://www.hv.se/extra/pod/?id=926&module_instance=3&action=pod_show

Bedömningsgrunder: Antagningsordningen på Högskolan Väst reglerar hur antagning till utbildning på forskarnivå sker. Urval bland sökanden skall göras med hänsyn till förmågan att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningsgrunder hittas i 3.3 Allmän studieplan för forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2012/182 B 25.

Sökande ska förutom allmän och särskild behörighet, behärska svenska språket i tal och skrift. Erfarenheter relaterade till projektområdet, samt goda engelskkunskaper är meriterande.

Varaktighet: Anställning som doktorand ska gälla tillsvidare, dock längst till en viss tidpunkt och aldrig längre tid än ett år efter avlagd doktorsexamen. Första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Anställningen motsvarar fyra års heltidsstudier under maximalt åtta år (Högskoleförordningen 5 kap 7§).

Övrigt: Forskarutbildningens kurser och forskningsseminarier kan komma att genomföras på engelska.

Ansökan: Görs digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Se: http://www.hv.se/sv/om-hogskolan/lediga-anstallningar

Ansökan ska bestå av:

- CV/Meritförteckning
- Examensarbete på avancerad nivå
- Intyg examen på avancerad nivå eller motsvarande
- Idéskiss** för avhandlingsprojektet (Ca 3 sidor)
- Övriga handlingar som sökande önskar åberopa

Detta skall vara Högskolan Väst tillhanda senast 2015-06-30. Underlag som inte kan skickas digitalt ska skickas till: Högskolan Väst, Personalavdelningen, 461 86 Trollhättan. Ange ref.nr: R 2015/55

** Se beskrivning i annons på Högskolans hemsida: http://www.hv.se/sv/om-hogskolan/lediga-anstallningar

Kontaktpersoner på detta företaget

Mariella Niemi, avdelningsledare
0520-223761, 0721-600161
Thomas Winman
0520-22 39 43
Emma Sorbring
+46520-223712
Lena Garberg, avdelningsledare
0520-223795
Anna Henriksen, avdelningschef
0520-22 37 57
Lena Sjöberg, avdelningschef
0520-22 37 24
Lena Sjöberg
0520-223724
Sevtap Gurdal
0520-223782
Mikael Lorentzen, avdelningschef
0520-22 37 47
Emma Sorbring, Professor
0520-223712, mobil: +4673-397 50 03

Sammanfattning

Besöksadress

Gustava Melins gata 2
None

Postadress

Gustava Melins gata 2
Trollhättan, 46186

Liknande jobb


Doktorander i industriell produktframtagning

Doktorander i industriell produktframtagning

12 april 2024

Doktorand i pedagogik

Doktorand i pedagogik

12 april 2024

Doktorand i Produktionssystem

Doktorand i Produktionssystem

10 april 2024

8 april 2024