OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Institutionen har en internationell prägel med ca 80 lärare och 70 forskarstuderande från 30 olika länder. Institutionen är en integrerad institution med både Göteborgs Universitet och Chalmers som huvudmän. Anställningarna är placerade vid avdelningen för Software Engineering (SE), med Göteborgs universitet som arbetsgivare. Inom avdelningen bedrivs forskning som spänner från arkitektur, kravhantering, processförbättring och förändringsledning, mänskliga faktorer, agil utveckling, till verifiering och validering. Vid institutionen finns flera starka grupper inom närliggande områden av datavetenskap och datorteknik; se http://www.chalmers.se/cse för en översikt.
Den utlysta doktorandanställningen finansieras genom ett gemensamt forskningsprojekt mellan Göteborgs universitet, Sverige och Automotive Safety Technologies, GmbH, Tyskland (ASTech). ASTech som dotterbolag till AUDI AG planerar, designar, utvecklar och testar sammankopplade säkerhetssystem och avancerade förarassistanssystem för premiumbilar . Dessa system inkluderar passagerarskyddssystem inom ett fordon men också system som använder data som uppfattas från fordonets omgivning för att möjliggöra intelligent, komfort och biståndsfunktioner. Utveckling och testning av dessa komplexa och säkerhetskritiska system är modelldriven och kräver lämpliga metoder och verktyg för att möjliggöra en effektiv orienterad utveckling och för att säkerställa en hög-kvalitativ slutprodukt.
Målet för det gemensamma forskningsprojektet är att utveckla, tillhandahålla och systematiskt utvärdera praktiska metoder för utvärdering av kvalitet och täckning av simuleringsmodeller som används i nätverkshårdvaru-in-the-loop testmiljöer. En effektiv användning av metoder och mått för att möjliggöra en god uppskattning av båda, kvaliteten på genererade data vid simulering modell gränssnitt, och modellen kvalitets sig i form av stabilitet i simuleringsresultat i utvecklingsprocessen är av primärt intresse.
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har: avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Sökande till befattningen bör ha en masterexamen i datavetenskap (fordons- eller teknisk inriktning) med en bakgrund i
- Programvaruteknik med fokus på inbyggda system (modell kontroll, provning,
simulering)
- Modeling (UML, statliga diagram, sekvensdiagram, MATLAB / Simulink och
State-flow)
- Validering och verifiering
- Automation, signalbehandling och reglerteknik
Det gemensamma forskningsprojektet kräver att innehavaren kan tillbringa cirka åtta månader per år i Tyskland för att arbeta med kollegor från industrin. Den sökande bör ha god social kompetens utöver:
- Stort intresse att arbeta inom fordonsdomänen
- Flytande engelska
- Kunskaper tyska språket
- God kommunikationsförmåga
- God organisationsförmåga
- Positiv inställning till att resa ofta mellan Tyskland och Sverige
Innehavaren av anställningen kommer att tillbringa flera månader utomlands, vilket kommer att tas hänsyn till i rekryteringsprocessen.
Se http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/ledigaanstallningar/?id=19144&Dnr=610101&Type=S
Kontaktpersoner på detta företaget
Professor Michel Chaudron
+46 31 7721165
Adm chef Lena Elliot
0709 126138
Prefekt Urban Nuldén
031-786 2763
Personalhandläggare Ann-Britt Karlsson
031-7723523
Professor Rikard Lindgren
Avd chef Kalevi Pessi
Univ lektor Olof Torgersson
031-772 5406
Administrativ chef Lena Elliot
031 786 64 45
Kanslichef Margaretha Jansson
031-772 3519
031-7723585 Axel Persson