Doktorand i spårfordonsteknik (spårfordons dynamik)

Arbetsbeskrivning

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 13 400 studenter på grundnivå och avancerad nivå och nästan 1900 forskarstuderande. KTH har 4900 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna teknisk fysik och farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång, kandidatprogrammet Simuleringsteknik och virtuell design och ett flertal masterprogram.

Detta doktorandprojekt kommer att genomföras i nära samarbete med internationellt ledande tillverkare av spårfordon, infrastrukturhållare och tågoperatörer. Projektet finansieras av Järnvägsgruppen vid KTH. Forskningen kommer att äga rum vid institutionen för Farkost- och flygteknik.

ARBETSUPPGIFTER
Vid godkännandet av nya spårfordon med avseende på fordonsdynamiska egenskaper (krafter på spåret, vibrationer) behöver man karakterisera spåret. Idag klassificeras spårets ojämnheter i höjd- och sidled, spårlägesfelen, med hjälp av medelvärden och maxvärden. Dessa korrelerar dock dåligt med fordonens dynamiska respons. Därmed kan liknande spårlägesfel leda till mycket varierande fordonsrespons. Den viktigaste målsättningen med doktorandprojektet är att utveckla metoder för karakterisering av spårlägesfel som bättre korrelerar med fordonsresponsen.
Utifrån tidigare arbeten, bl a inom ett nyligen avslutat EU-projekt, ska nya lovande metoder inom området väljas ut och vidareutvecklas. Omfattande mätresultat från EU-projektet ska användas för att testa de utvecklade metoderna genom att korrelera uppmätta spårlägesfel med uppmätta fordonsresponser för olika typer av fordon. Också mätunderlag från Sverige förutses kunna användas för att utvärdera olika metoder. Studier ska även göras med hjälp av simulering av fordons dynamiska samverkan med spåret.
Ett lyckat forskningsresultat skulle, till gagn för fordonstillverkare och tågoperatörer, väsentligt öka sannolikheten att fordon som har designats med hjälp av dynamisk simulering klarar kraven i typtesterna och blir godkända snabbare. Även för ett framtida simuleringsbaserat fordonsgodkännande är det viktigt att anta realistiska spårlägesfel. För infrastrukturhållaren ökar möjligheterna att bedöma underhållsbehovet för ett spår i relation till fordonsresponsen. I vissa fall leder detta troligen till betydligt längre underhållsintervaller, medan kortare intervall för spårunderhåll kan krävas i andra fall.

KVALIFIKATIONER
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i Farkostteknik, Maskinteknik, Teknisk Fysik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.
Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper.

ÖVRIGT
Ansökningar via e-post till: hr@ave.kth.se
Ange referensnummer S-2014-0759 i ämnesraden för e-postmeddelandet!

Ansökan skall innefatta följande handlingar i en PDF fil. Ej zip eller rar filer:

1. Personligt brev med kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier.
2. CV
3. Betygsavskrift från högskola/universitet
4. Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel
5. Namn och adress till två referenspersoner.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helene Rune
08-790 91 80
Malin Höglund Hestreus
08-553 78 100
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster

Lars-Gunnar Andersson
08-5537 8107
Maria Salling, Academic Work
08-522 576 20
Carolina Eneqvist
08-790 7111
Hjalmar Brismar, förfrågningar om tjänsten
08-16 10 15
Kia Vejdegren, information om ansökningsförfaran
08-790 6932
Sandra Di Rocco, förfrågning om tjänsten
08-790 7168

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap Stockholm
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Lönen följer KTH:s riktlinjer för doktorandanställning
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse., upphör: Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till maximalt fem år med upp till 20 % institutionstjänstgöring.
  • Publicerat: 15 juni 2014

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Automotive system test engineer

Automotive system test engineer

8 maj 2024

Production Tool Designer

Production Tool Designer

7 maj 2024

Provcellsingenjör/ Test Bed Engineer

Provcellsingenjör/ Test Bed Engineer

6 maj 2024

Batterimekaniker/Tekniker

Batterimekaniker/Tekniker

6 maj 2024