Doktorand i Transportvetenskap

Arbetsbeskrivning

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar både teknik, humaniora och samhällsvetenskap.

Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, ABE, är en av tio skolor på KTH. Våra forsknings- och utbildningsprogram berör samhällens framtid; hur städer, byggnader och infrastruktur kommer att planeras och byggas, hur institutioner och regelsystem bör utvecklas för att skapa en god livsmiljö samt ge goda utvecklingsmöjligheter för näringslivet.

Med en ökande användning av totalentreprenader, kommer entreprenörer att göra en gemensam ansträngning för att säkerställa att asfaltbeläggningar uppfyller sina långsiktiga prestandakriterier. Från en samhällelig synvinkel är detta en viktig utveckling mot mer hållbar och miljövänlig infrastruktur. Med denna nya kontraktsform, bör de verktyg som entreprenörerna har tillgänglig till för att utforma asfaltbeläggningar, med bättre långsiktiga prestanda, också förbättra.

Detta är en av de viktiga frågor som vi försöker svara på inom Avdelningen för Väg- och Banteknik där vi nu söker en motiverad och tvärvetenskapligt begåvad doktorand till vårt team. Din uppgift blir att undersöka en nyligen föreslagna testmetod för att förutsäga långsiktig deformation av asfaltbetong och att utveckla modeller för att förklara mikromekanisk respons från materialet. Du kommer att använda och utveckla en ny laboratoriemetod och kombinera detta med en datorbaserad undersökning av materialets beteende på flera olika nivåer.



ARBETSUPPGIFTER
Doktorand i Transportvetenskap med inriktning på bättre karakterisering av, och långsiktiga prognoser för, spårbildning i asfaltbeläggningar

KTH, Skolan för arkitektur och byggd miljö, söker doktorand i Vägteknik med inriktning på bättre karakterisering av, och långsiktiga prognoser för, spårbildning i asfalt

Projektbeskrivning

I detta projekt ska du undersöka tillämpligheten av en nyligen föreslagen testmetod från USA, för svenska material, svenska väderförhållanden och tyngre belastningsfall. Eftersom testet för närvarande saknar en grundläggande förklaring till varför det verkar fungera så bra, så kommer du att utvärdera testet med röntgendatortomografi för skadeutvecklingen som en funktion av asfaltblandningens egenskaper. Du kommer även att testa villkor och kopplingar till simuleringar, baserade på ett kalibrerat mekanikt designredskap som för närvarande utvecklas vid KTH. Resultatet av detta projekt kan vara ett snabbt nya karakteriseringstest med en vetenskaplig grund som kan användas i Sverige för att stödja totalentreprenader och för att undersöka effekter av tunga laster. Dessutom kommer förståelse kring bildande av spårskador i svenska förhållanden att genereras i projektet.

Följande resultat förväntas från din forskning:

- En validerad testmetod för spårbildning i asfaltbeläggningar under svenska förhållanden.

- En detaljerad bedömning av spårbildningsrisk vid utvalda svenska asfaltblandningar under olika temperatur- och belastningsförhållanden.

- Detaljerade vetenskapliga analyser av skadeutveckling inuti asfaltblandningarna, som en funktion av blandning, temperatur, fukt- och belastnings nivåer.

- En koppling till den kalibrerade mekanikbaserade metod som utvecklats på KTH för att simulera långsiktiga prestanda, baserat på materialkarakterisering.



KVALIFIKATIONER
Behörighet och bedömningskriterier:

Den sökande skall ha en examen på masternivå inom eller näraliggande till området maskinteknik, väg-och vattenbyggnad eller experimentell fysik. Grundläggande kunskaper i datormodellering och experimentella utmattningsprovningar krävs och en specialisering i asfalt, betong, granulerade material eller andra byggmaterial är meriterande.

Kandidater skall vara välmotiverade för att utföra vetenskaplig forskning och ha en välutvecklad analytisk förmåga samt god problemlösningsförmåga så väl som ett intresse och nyfikenhet på olika typer av datorbaserade och experimentella metoder. Praktisk erfarenhet från tillverkning med byggmaterial är en tillgång.

Kontaktpersoner på detta företaget

Hans Westlund
08-790 9242
Helena Lundquist
08-790 71 74
Hans Edin
08-790 7639
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Patric Jansson
08-790 73 76
Göran Cars
08-790 7938
Joel Franklin
08-790 83 74
Anders Karlström
08-790 92 63
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


4 mars 2024

4 mars 2024

4 mars 2024

Sprinklerprojektör

Sprinklerprojektör

4 mars 2024