OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 14000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1700 forskarstuderande. KTH har nästan 4600 anställda.
Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar både teknik, humaniora och samhällsvetenskap.
Institutionen för Transportvetenskap är en expansiv forskningsmiljö med många nya och intressanta forskningsprojekt. Våra projekt spänner från grundforskning till tillämpad forskning inom transportvetenskap. Vi arbetar med bland annat matematiska modeller, datorsimulering, datorintensiva beräkningsmetoder, informationsutvinning ur stora datamängder (data mining), statistisk analys, ekonometri, optimering, spelteori och nationalekonomi.
ARBETSUPPGIFTER
En stor satsning inom elbilstrafik görs nu i Stockholm, bland annat i Hammarby Sjöstad genom projektet ElBil2020. Med de marknadsnära satsningar som görs är det viktigt att bättre förstå den totala påverkan av en sådan satsning på användning av fossilbränslen samt innebörden för växthusgasutsläpp, inte bara från själva elbiltrafiken utan också övriga färdmedel som används annorlunda på grund av elfordonens tillgänglighet. En sådan förståelse möjliggör en helhetsbedömning av potentialen för elbilssatsningar att bidra till att nå regionala och nationella hållbarhetsmål.
Projektet som ligger bakom doktorandtjänsten har som sitt huvudmål att fullgöra just sådana helhetsbedömningar av elbilar som de i verklighet används av hushåll i ett demoprojekt. Forskningen är en del av ett större projekt som täcker olika aspekter av hur hushåll använder elbilar. Doktoranden ska därmed arbeta delvis i samarbete med en annan doktorand som arbetar i närliggande frågor som hur hushåll lär sig att samspela med elbilar.
Bland doktorandens verksamhet ingår att först utveckla och utföra en resvaneundersökning vid ett par insamlingstillfällen, både innan och efter ElBil2020 har utökats. Doktoranden ska utföra statistiska analyser av insamlade data för att identifiera mönster, testa olika hypoteser om samband mellan elbilar och resbeteende, tolka innebördan för samhälle och för framtida policyåtgärder samt dokumentera resultaten i konferensföreläsningar samt vetenskapliga publikationer.
KVALIFIKATIONER
Den potentiella kandidaten skall ha eller vara nära till att få en civilingenjörs- eller masterexamen inom transportvetenskap, väg- och vatten, samhällsplanering, samhällsbyggnad, nationalekonomi, statistik, geografi, systemanalys, eller liknande. Karaktären på projektet gör att en doktorand med annan bakgrund också kan vara lämplig.
Den sökande bör ha ett intresse av och vara kvalificerad för att göra olika typer av statistiska analyser i t.ex. SAS, SPSS, Stata, eller R. Personen vi söker bör vara strukturerad, noggrann och ha god organisationsförmåga. Han/hon ska tycka om att ta egna initiativ och arbeta självständigt och ha lätt för att bemöta andra människor Den sökande behöver kunna utrycka sig väl i tal och skrift, på engelska och helst även på svenska. Ytterligare meriter är kunskaper om förutsättningarna för elbilstrafiken.
För att bli antagen till utbildning på forskarnivå krävs att den sökande har grundläggande behörighet. Grundläggande behörighet har enligt högskoleförordningen 7 kap 39 § den som har
1. avlagt examen på avancerad nivå (t.ex. masterexamen),
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Förutom att den sökande prövats vara behörig är det graden av mogenhet och förmåga till självständigt omdöme, kritisk analys och skriftlig vetenskaplig framställning som läggs till grund för antagningsbeslut och för urval bland sökande. Av stort intresse vid denna bedömning är tidigare studieresultat i kurser på avancerad nivå i akademisk grundutbildning samt självständigt utförda vetenskapliga arbeten.
Kontaktpersoner på detta företaget
Hans Westlund
08-790 9242
Helena Lundquist
08-790 71 74
Hans Edin
08-790 7639
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Patric Jansson
08-790 73 76
Göran Cars
08-790 7938
Joel Franklin
08-790 83 74
Anders Karlström
08-790 92 63
Lars Abrahamsson
08-790 70 58