Doktorand inom Aeromekanik i turbomaskiner

Arbetsbeskrivning

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

ARBETSUPPGIFTER
Enheten för Kraft- och värmeteknologi är en del av Institutionen för Energiteknik. De huvudsakliga forskningsområdena är koncentrerade kring teman polygeneration och energilagring, biobränslen och termokemisk omvandling, bränsleceller, termisk solkraft, och turbomaskiner. Denna tekniska forskning kompletteras med ett stort intresse från enheten, och genom flera EU-sponsrade projekt, gällande olika on-line pedagogiska metoder och livslångt lärande. Enheten har för närvarande ca 60 medarbetare, och har ett betydande ansvar gentemot ledande storskaliga nationella och EU-projekt. Aktiviteterna i turbomaskinteknik omfattar cirka 20 personer, med verksamhet i alla de olika forsknings- & utbildnings-grupperna. Den turbomaskinrelaterade forsknings-och undervisningsverksamheten har hög internationell status. Gruppen deltar i flera EU-projekt och har betydande industriella kontakter. Forskningen är inriktad mot både stationära och aeromekaniska tillämpningar.

Denna doktorandtjänst ligger inom området aeromekanik i turbomaskiner. Aeromekanik är en vetenskaplig disciplin som omfattar aerodynamik, hållfatshetslära och vibrationslära, och dess betydelse i turbomaskiner uppstår med interaktionen mellan gasflöde och motorkomponenter. Modern design av turbomaskiner karakteriseras av en tendens till tunnare, lättare och högbelastade skovlar, som i sin tur är känsligare för flödesinducerade vibrationer. Målet med det föreslagna forskningsprojektet anknyten till doktorandtjänsten är att utveckla och utvärdera ett numeriskt verktyg som tillåter en tidseffektiv aeromekanisk analys av turbomaskinkomponenter. Tillämpningsområde är gasturbiner och rymdturbiner och projektet kommer att innebära ett nära samarbete med industrin.

KVALIFIKATIONER
Den sökande bör ha avslutat civilingenjörsexamen eller masterexamen med inrikting mot mekanink, teknisk fysik eller farkostteknik, där särskild vikt kommer att läggas på förkunskaper inom strömningslära, hållfasthetslära och numeriska metoder. Utöver traditionella akademiska meriter så anses ett för tjänsten relevant examensarbete meriterande såväl som relevant arbetserfarenhet. Vidare är det även meriterande med erfarenhet av CFD och FEM eller andra simuleringsverktyg priorteras. Tjänsten är främst inriktad mot en licentiatexamen.

I den här rekryteringen kommer vi ta stor hänsyn till personliga egenskaper.

Ansökan skall innefatta följande handlingar:
1. Curriculum Vitae
2. Personligt brev
3. Vidimerade kopior av intyg från högskola/universitet

Ange i e-postens ämnesrad arbetsgivarens referensnummer: M-2014-0105

Artiklar i detta ämnet

  1. Elektromagnetiska fält

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Kristin Eklind, frågor om ansökningsförfaran
08-790 69 97
Pernilla Ulfvengren
08-790 78 40
Pär Jönsson
08-790 8375
Annica Fröberg
08-790 70 77
Olle Jönsson
08-790 78 25
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Jenny Janhager Stier
+46 8 790 7479
Yusak Susilo
+46 8 790 9635
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

Besöksadress

10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb