Doktorand till forskning om funktionssäkra fordon med hög variabilitet

Arbetsbeskrivning

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.

Verksamheten vid KTH Industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.



Arbetsuppgifter

Ett modernt fordon styrs idag av ett distribuerat styrsystem bestående av 20-80 ihopkopplade styrenheter, så kallade ECU-er.

Det är fundamentalt viktigt att dessa styrsystem är konstruerade på ett sådant sätt att fordonet kan anses säkert, uppfyller kundkrav etc. För att säkerställa detta formuleras krav, och fordonet verifieras, på olika sätt, mot dessa krav. 

Styrsystemen konstrueras med många varianter och konfigurationer. Exempelvis ett enkelt system för att mäta bränslenivå i en Scania-lastbil har 24000 varianter. Detta innebär att enbart en liten andel av alla möjliga varianter kan testas i verkliga fordon. Målsättningen med en verifieringsprocess är att täcka så många som möjligt av dessa varianter. Den nya funktionssäkerhetsstandarden ISO26262 innebär att verifieringsaktiviteter behöver säkerställa att samtliga varianter av ett styrsystem resulterar i acceptabelt säkra fordon. Allt detta innebär att nya approacher behövs, traditionell fordonstestning behöver kompletteras, exempelvis med så kallad "compositional- verification" och formella eller halvformella verifieringsmetoder. 

Projektet adresserar utveckling av styrsystem i tunga fordon med hög grad av varians. Många aspekter av utvecklingskedjan behöver tas i beaktande, och det slutliga målet är att kunna utveckla principer, metoder och verktyg som kan säkerställa att samtliga varianter uppfyller ställda krav, speciellt gällande kritiska sådana, tex säkerhetskrav. 

Vi söker en doktorand till enheten för Mekatronik och Inbyggda styrsystem på KTH. Som doktorand kommer du tillsammans med seniora forskare att ingå i en grupp som specifikt studerar säkerhet (safety), arkitektur, test och verifiering för tunga fordon.

Gruppen kommer att nära samarbeta med Scania, andra forskningsgrupper på KTH samt våra internationella samarbetspartners.

Vi erbjuder en stimulerande multidisciplinär forskningsmiljö där både teoretiskt arbete och praktisk tillämpning naturligt ingår.  

Kvalifikationer

Sökande till denna tjänst bör ha fullgjord civilingenjörsexamen eller masterexamen. Lämpliga inriktningar inkluderar teknisk fysik, elektroteknik, mekatronik, datavetenskap, systemteknik eller liknande. Analytisk förmåga, nyfikenhet och starkt intresse av att fördjupa kunskap är viktiga egenskaper för forskarstudier.  

Det är även meriterande med dokumenterad kompetens och intresse för industriellt samarbete. Som sökande skall du även ha utmärkta kunskaper i engelska, både skriftligt och muntligt.  

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringsverktyg. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden. Ansökan skall innefatta följande handlingar: Curriculum Vitae, personligt brev, betygsavskrift från högskola/universitet samt en lista på publikationer.

Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Kristin Eklind, frågor om ansökningsförfaran
08-790 69 97
Pernilla Ulfvengren
08-790 78 40
Pär Jönsson
08-790 8375
Annica Fröberg
08-790 70 77
Olle Jönsson
08-790 78 25
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Jenny Janhager Stier
+46 8 790 7479
Yusak Susilo
+46 8 790 9635
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

Besöksadress

10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Doktorand inom strukturbioinformatik

Doktorand inom strukturbioinformatik

11 september 2024

Doktorand: Framtiden med biokol

Doktorand: Framtiden med biokol

10 september 2024

9 september 2024

Doktorand i kost- och måltidsvetenskap inriktning konsumentforskning

9 september 2024