Doktorandtjänst inom området hybrid- och elfordon

Arbetsbeskrivning

KTH Skolan för elektro- och systemteknik (EES) söker en forskarstuderande placerad vid avdelningen för Elektrisk energiomvandling.

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 14000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1700 forskarstuderande. KTH har nästan 4600 anställda.

Skolan för Elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteori, rymd- och fusionsplasmafysik och elkraftteknik. I denna dynamiska miljö arbetar ca 380 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för civilingenjörsutbildningarna i elektroteknik samt 6 mastersprogram med högt söktryck och nära koppling till våra profilområden.

Avdelningen för Elektrisk energiomvandling har cirka 30 medarbetare och är Sveriges ledande universitetsgrupp inom området elektriska maskiner och effektelektronik. Avdelningens forskningsprojekt behandlar elektrisk kraftöverföring och -generering, industriella drivsystem samt elektrisk traktion för både väg och rälsbunden trafik.

ARBETSUPPGIFTER
Genom att konstruera ett elektriskt drivsystem så att den elektriska maskinen fysiskt integreras med den effektelektroniska omvandlaren, uppnås flera fördelar. Systemet kommer att bli mycket volymeffektivt och förväntas få mindre problem med störningar. Bland annat dessa fördelar gör systemet mycket intressant för hybrid – och elfordonstillämpningar. Effektomvandlaren kommer att utnyttja en ny kretstopologi samt lågspända switchkomponenter vilket möjliggör en synnerligen kompakt systemdesign.
Projektet finansieras av Svenskt Hybridfordoncentrum (SHC) och arbetet kommer att bedrivas i nära kontakt med fordonstillverkare och elektroteknisk industri.
Den forskarstuderande förväntas presentera sina resultat vid internationella konferenser och i ledande vetenskapliga tidskrifter.

KVALIFIKATIONER
Sökande måste inneha eller snart komma att inneha en master- eller civilingenjörsexamen inom elektroteknik, teknisk fysik, tillämpad fysik, mekatronik, energiteknik eller motsvarande område.

Den valda sökanden behöver ha en utmärkt akademisk meritlista och väl utvecklade analytiska färdigheter och färdigheter i problemlösning. Vi söker en starkt motiverad kandidat som kan arbeta självständigt. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är nödvändiga för att publicera och presentera forskningsresultat vid internationella konferenser och tidskrifter. Utvärderingen kommer att baseras på hur väl de sökande kvalificerar sig med avseende på ovanstående meriter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Torbjörn Hellsten
08-790 61 71
Thomas Jonsson
08 790 7704
Irina Radulescu
08 790 6321
Lars Abrahamsson
08-790 70 58
Oskar Wallmark
08 790 7831
Patrik Hilber
08-790 77 72
Universitetslektor Staffan Norrga

HR-ansvarig EES Irina Radulescu
08 790 6321
SACO Lars Abrahamsson
08-790 70 58
Professor Torbjörn Hellsten
08-790 61 71

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES) Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön, enligt KTHs avtal för doktorandlöner
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt , upphör: Tidsbegränsad, enligt föreskrifterna för doktorandanställning i Högskoleförordningen (~4 år vid fulltidsstudier)
  • Publicerat: 9 juni 2013

Besöksadress

10044 Stockholm
None

Postadress

Osquldas väg 10
Stockholm, 10044

Liknande jobb


R&D Senior Scientist in Power Systems

R&D Senior Scientist in Power Systems

9 april 2024

Senior R&D Scientist

Senior R&D Scientist

6 april 2024

Forskningsingenjör inom Mjukvara/elektronik

Forskningsingenjör inom Mjukvara/elektronik

15 januari 2024