E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Vi söker nu en e-arkivarie som samordnar och utvecklar kommunens e-arkiv. Brinner du för informationshanteringsfrågor och har ett extra intresse for hur dessa processer kan digitaliseras? Då är du rätt för oss! 

Vi söker dig som kommer att ha en central roll i att digitalisera flödet avseende informationshantering och elektronisk arkivering inom organisationen och fungera som sakkunnig på området.  

Välkommen till oss på avdelningen Juridik och Administration där tjänsten är placerad, vår avdelning tillhör Kommunstyrelsens förvaltning och ansvarar bland annat för de centrala beslutsprocesserna kring Kommunfullmäktige, Kommunstyrelse och dess utskott, vissa facknämnder samt Valnämnden. Inom avdelningen finns även Kommunarkivet, registratur samt dataskyddsombud.

Ditt nya jobb


På ditt nya jobb kommer du få arbeta med digitala informationshanteringsfrågor och elektronisk arkivering inom hela kommunen. Du kommer att ha en central roll av leveransprojekt från olika verksamhetssystem och informationsbestånd bland annat genom att skapa leveransspecifikationer och modellera metadatascheman. Vidare kommer du fungera som sakkunnig inom området och bevaka utvecklingen i omvärlden avseende e-arkivering. Du kommer att informationsvärdera digital information och arbetar med regelverk, vägledningar och instruktioner för elektronisk arkivering. Arbetet sker i tätt samarbete med Digitaliseringsavdelningen och kommunarkivarien.

Din profil

Till tjänsten söker vi dig med:


• akademisk utbildning om minst 60 hp arkivvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• god kännedom om regelverk kring arkiv- och informationshantering såsom arkivlagen, tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen
• erfarenhet från praktiskt arbete med e-arkiv och inleveransprojekt
• erfarenhet av informationsvärdering
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har:


• arbetat med Marshal OAIS
• systemvetenskaplig utbildning eller motsvarande kompetens/erfarenhet
• kompetens inom webbutveckling och/eller systemvetenskap
• erfarenhet av programmering
• erfarenhet av att leda projekt

Som person behöver du vara drivande och van vid att arbeta i projektform.

Du är utåtriktad, pedagogisk och har god förmåga till att samarbeta. Du har integritet och mod att stå upp för din kompetens. Du är ansvarstagande, självgående, strukturerad och har förmåga att organisera, systematisera, prioritera och kommunicera. Ett gott bemötande är en viktig egenskap hos dig och du har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och håller tidsramar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

 100 %

Anställningsform

Särskild visstidsanställning

Tillträde

Start tidigast 2024-03-01 till och med 2025-02-28 med möjlighet till förlängning.

Sista ansökningsdag

2024-02-13 

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 januari 2024
  • Ansök senast: 28 februari 2024

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023

9 november 2023