Ekonom

Arbetsbeskrivning

Museet ingår i Göteborg Stads kulturförvaltning. Vi är cirka 30 personer som arbetar här, flertalet i själva museibyggnaden från 1933 som ligger vid Stigbergstorget i Majorna. De yrkesgrupper som är representerade på arbetsplatsen är bland andra intendenter, marinbiologer, kommunikatörer, värdar, tekniker och pedagoger.

Vår mission är: Sjöfartsmuseet Akvariet synliggör den maritima kulturhistorien och arbetar för ett levande hav. Vi tror på det livslånga lärandet och vill få människor att reflektera och ifrågasätta. Tillsammans med vår omvärld vill vi skapa en lustfylld verksamhet som utmanar.



ARBETSUPPGIFTER
Museets ekonom ska vara föräldraledig och vi söker nu en vikarie. Hos oss får du möjlighet att bedriva ett verksamhetsnära arbete, då du är den enda specialisten inom ditt område. Det innebär att du arbetar med många typer av ekonomiuppgifter och att du måste ha förmåga att snabbt ändra perspektiv och gå från detalj till helhet och vice versa.
I ditt uppdrag som ekonom ingår att ge råd och stöd till avdelningen, utföra service och administration samt uppföljning och kontroll inom ekonomiområdet. Du tar fram underlag och ger stöd till chefer i budget- och uppföljningsarbetet. Detta innebär bland annat att vara ett bollplank, analysera och utreda olika frågor kopplat till uppdraget. I rollen som ekonom deltar du aktivt i processerna för budget, prognos och bokslut. I uppdraget ingår redovisningsarbete, analys och stöd i inköpsfrågor.
I dina arbetsuppgifter ingår också viss personaladministration i form av chefsstöd i lönesystemet Personec.

Sjöfartsmuseet Akvariet är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning och du ingår i ett nätverk med förvaltningens övriga ekonomer och administratörer.


KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning, ekonomexamen eller examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet av arbete i rollen som verksamhetsstöd eller chefsstöd, gärna från offentlig verksamhet.
Det är meriterande om du har goda kunskaper i administrativa system såsom Unit 4 och Hypergene och Visma Proceedo..
Som person är du kommunikativ och pedagogisk samt har en förmåga att skapa goda relationer och gillar att samarbeta med andra.
Du är bra på att prioritera ditt arbete så att det blir utfört i rätt tid och med rätt kvalitet.
Du är drivande och bidrar med din kompetens, effektivitet och erfarenhet.


ÖVRIGT
Förutom en inspirerande arbetsmiljö erbjuder vi flexibel arbetstid, hälsofrämjande aktiviteter och personalförmåner för kulturupplevelser.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Museichef Björn Varenius
031-368 35 60
Ekonom Sara Teike
031-3683551
Enhetschef Ung kultur Emma Ödman
031-368 34 80
Enhetschef Kerste Broberg
031 - 368 32 64
Tf Enhetschef Marie Björk
031-368 36 37
Konservator Jessica Lindewall
031-36 83 607
HR-specialist Michael Stümer
031-368 32 20

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborg, Kulturförvaltningen GÖTEBORG
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2016-07-15 Tillträde i mitten av juli eller enligt överenskommelse., upphör: 2017-04-30 .
  • Publicerat: 12 april 2016

Besöksadress

Norra Hamngatan 8
None

Postadress

411 20 Göteborg
GÖTEBORG, 40482

Liknande jobb


Verksamhets ekonom

22 april 2024

16 april 2024

EKONOM

EKONOM

11 april 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

25 mars 2024