OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polarforskningssekretariatet är en statlig myndighet som främjar och samordnar svensk polarforskning. Det innebär bland annat att följa och planera forsknings- och utvecklingsarbete samt att organisera och leda forskningsexpeditioner till Arktis och Antarktis.
Myndigheten har 30 anställda, huvudsakligen i Luleå och i Abisko. Läs mer om vår verksamhet på polar.se.
Polarforskningssekretariatet söker en ekonom till enheten för verksamhetsstöd med placering i Luleå. Du får en spännande tjänst med stort kontaktnät i en angelägen verksamhet. Myndigheten anlitar Statens servicecenter för bland annat redovisning, hantering av leverantörsfakturor och löner.
Inom enheten finns också en controller, HR-ansvarig och registrator/administrativ handläggare. Arbetet kommer att bedrivas i nära samverkan med dessa.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att
• övergripande ansvara för kund- och leverantörsreskontra och EFH-systemet
• göra kvalitetskontroller inom redovisning, till exempel kontroll av intern kontering och vissa avstämningar, uppföljning av projekt
• informera om, följa upp och administrera tidredovisningssystemet
• arkivera räkenskapshandlingar tillsammans med registrator
• administrera behörigheter i ekonomi- och personaladministrativa system
• vara kontaktperson till bank, Statens servicecenter med flera.
• granska reseräkningar
• ge stöd i frågor om fakturor, reseräkningar, representation, moms och tidredovisning
• samarbete med administrativ personal i Abisko
Du kommer dessutom att
• ge råd och stöd och vara behjälplig i processen för myndighetens inköp enligt lagen om offentlig upphandling
• till viss del sköta allmän administration inom enheten och vara backup till övriga stödfunktioner inom enheten, exempelvis löneadministrativt arbete.
Vi söker dig som har
• erfarenhet av ekonomiadministrativt arbete inom offentlig verksamhet
• ekonomiutbildning med högskoleexamen
• minst ett par års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• intresse för att tillsammans med controller utveckla rutiner och processer inom ekonomifunktionen
• erfarenhet av inköp och offentlig upphandling
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Du får gärna ha
• erfarenhet av arbete vid statlig myndighet
• erfarenhet av löneadministrativt arbete
• goda kunskaper i Unit 4/Agresso och Excel.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. För att passa in i rollen som ekonom är du systematisk och noggrann, drivande och självgående. Du har lätt för att samarbeta, är serviceorienterad och har en positiv syn på arbetet.
Polarforskningssekretariatet strävar efter mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personligheter berikar vår verksamhet.
Anställningen är på heltid och tillsvidare, med sex månaders provanställning. Vi har individuell lönesättning och flexibel arbetstid. Tillträde snarast efter överenskommelse.
Kontaktpersoner
Information om tjänsten lämnas av administrativ chef Åsa Garmager, telefon 073-712 14 58. Har du frågor angående rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-ansvarig Niklas Hemphälä, telefon 070-344 17 80. Facklig företrädare: Annika Kristoffersson, OFR/ST, telefon 0980-401 18.
Intresserad?
Välkommen med din ansökan via Polarforskningssekretariatets rekryteringssystem. Du söker tjänsten via länken. Ansökan ska ha inkommit senast 26 november 2023.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring inför denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Föreståndare Björn Dahlbäck
08-450 25 01
Personalhandläggare Hanna Hagelin
08-450 25 06
070-344 17 80
OFR/ST Annika Kristoffersson
0980-401 18
Enhetschef Ingegerd Hagman
08-450 25 02
Ekonomihandläggare Vesna Feric Miljevic
08-450 25 05
Enhetschef Susanne Jansson
08-450 25 27
HR-ansvarig Hanna Hagelin
084502506