OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varbergs kommun har en vision: år 2025 ska vi vara Västkustens kreativa mittpunkt. På vägen dit ska mycket hända. Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, landsbygden, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. Varbergs kommun har drygt 60 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt. Kommunen står inför flera spännande satsningar där bostäder, kommunikation och fritidsaktiviteter är i fokus. I dag har kommunen cirka 4 500 anställda och nu behöver vi fler medarbetare för att kunna förverkliga visionens verksamhetsidé. Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.
Socialförvaltningens ansvarsområde omfattar såväl äldre- och handikappomsorg som individ- och familjeomsorg. Förvaltningen arbetar enligt en beställar-/utförarmodell vilket medför ansvar för processer som involverar både interna och externa utförare. Socialförvaltningen omsätter ca 1 200 mnkr och ca 50% av verksamheten är i nuläget konkurrensutsatt. All myndighetsutövning är samlad i en uppdragsavdelning (där beställningarna sker) och egendriften är samlad i en utföraravdelning. Socialförvaltningen har en samlad ekonomistab som ansvarar för förvaltningens ekonomistyrning samt ger stöd till hela förvaltningen i ekonomifrågor.
ARBETSUPPGIFTER
Förvaltningen arbetar utifrån fokus på planering, styrning, uppföljning och utveckling. Förvaltningen arbetar enligt en beställare-/utförarmodell vilket medför ett ansvar för processer som involverar externa utförare. Arbetet präglas av kvalitet, konkurrensneutralitet och av att använda resurser så effektivt som möjligt.
Organisatoriskt är befattningen placerad på ekonomiavdelningen med inriktning på kommunens egen utförarorganisation – ”Varbergs Omsorg”. Målbilden för ägaruppdraget är kundfokus, kvalitet, effektivitet, entreprenöranda och med fokus på kundnytta och resultat.
Huvuduppdraget kommer att vara att stötta avdelningen med planering/budget och uppföljning/ analys men även att vara delaktig och drivande i utvecklingsarbetet. Varbergs omsorg omsätter ca 600 mnkr och har i nuläget drygt 35 enhetschefer.
En viktig roll är att vara en resurs i dialogen med både avdelningschef och enhetschefer i ekonomiska frågor samt vara en operativ resurs i analys. I rollen ingår du i avdelningens stabsfunktion med gemensamt ansvar för den övergripande utvecklingen av planering o uppföljningsprocesser kopplat till målstyrning och basverksamhet.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen inom ekonomi och några års erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete. Du är lyhörd och entusiastisk. Du tycker om att jobba självständigt och driva frågor framåt. Du har en god analytisk förmåga och kan se samband och helhet samt har förmågan att skapa och förmedla trygghet och inge förtroende i samtal och möten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Har du erfarenhet av Hypergene eller liknande verktyg som kommer att utvecklas kontinuerligt för både planering och uppföljning i kommunen så är det en fördel. Kunskaper i avancerad Excel är också ett plus.
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!