Ekonom med kompetens "Personalekonomi"

Arbetsbeskrivning

Väx med din uppgift Malmö stad är en av de största arbetsgivarna i Skåne. Våra 20 000 anställda möter Malmöborna i livets alla skeenden. Att vara anställd här är att spela en viktig roll i Malmös utveckling. Genom att arbeta i Malmö stad får du möjlighet att arbeta med hållbar samhällsutveckling och därför tycker vi att vi kan kalla oss framtidens arbetsplats. Våra värderingar bygger på människors lika värde. Det finns över 400 yrkeskategorier representerade inom 10 stadsdelsförvaltningar och 12 övriga förvaltningar. Malmö stad är just nu mitt i ett förändringsarbete inom HR-funktionen. Under året inför vi ett nytt HR-system, Personec P. Samtidigt som detta sker utvecklar vi och tar fram processer för ett gemensamt arbetssätt. I förändringsarbetet håller vi även på att förändra vår organisering inom HR och beslut har fattats om att bilda en ny gemensam enhet - HR service. Serviceförvaltningen arbetar med service åt kommunens förvaltningar. Allt ifrån att sköta stadens telefonväxel och internpost till att erbjuda skolmat, förvalta stadens byggnader, parkskötsel och gaturenhållning, drift och underhåll av gator och VA-ledningar, IT-drift och mycket mera. Ansvarig nämnd är servicenämnden. HR-Service Har i uppdrag att stödja Malmö stads förvaltningar i HR-arbetet i samband med att vi inför ett annat HR-system. Uppdraget blir i första hand att stödja förvaltningarna med administrativt stöd, support och utbildning i processerna anställning och lön samt arbetstid. Övriga HR-processer kommer efterhand att appliceras till det nya systemet. HR-service är ett samarbetsprojekt mellan stadskontoret och serviceförvaltningen med organisatorisk tillhörighet i serviceförvaltningen. ARBETSUPPGIFTER Som ekonom kommer du att få vara med och bygga upp HR-service. Du kommer att ingå i teamet som arbetar med systemfrågor och vara en viktig kommunikativ länk mellan de som arbetar i HR-systemet och i ekonomisystemet. Teamets uppdrag är att se till att HR-systemet följer Malmö stads HR-processer på ett optimalt sätt. I detta ingår bland annat: - Redovisning av skatter och försäkringar - Löpande avstämningar och kontroller - Kvalitetssäkring och uppföljning - Support och utbildning - Projekt och utvecklingsarbete KVALIFIKATIONER Högskoleutbildning med ekonomisk inriktning. För uppdraget krävs det att du är kommunikativ, analytisk och strukturerad. Det är också viktigt att du har förmåga att lösa problem relaterat till mål med helheten i fokus. Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av att arbeta i personalsystem, gärna Personec P eller liknande system. Det är meriterande om du har ett intresse för it och teknik med förståelse för sambandet mellan processerna och den tekniska uppbyggnaden. Några års erfarenhet av arbete i ekonomi och/eller personalsystem. Det är meriterande om dina erfarenheter kommer från en större organisation eller offentlig förvaltning.

Sammanfattning

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024