Ekonom till Avfall VA - Teknisk förvaltning

Ekonom till Avfall VA - Teknisk förvaltning

Arbetsbeskrivning

I vår kommun är varje medarbetare viktig på riktigt. Varje individ gör stor skillnad för många människor, genom hela livet. Det gör det lätt att bli engagerad och hitta mening. Vår ledstjärna är ett bättre Östersund. Därför rör vi oss ständigt framåt, och gör det med hjärtat. Vi är 5 600 medarbetare inom 400 olika yrken som ger varandra styrka och inspiration. Vi erbjuder stora möjligheter att utvecklas både professionellt och som person. Roligt för dig och bra för Östersund!

Sektor Avfall VA, inom Teknisk förvaltning, är en trivsam arbetsplats med 110 engagerade medarbetare som går en spännande framtid till mötes. Sektorn arbetar med både avfall och VA och ansvarar för drift, underhåll och utveckling av vattenverk, avloppsreningsverk, vatten- och avloppsledningsnät, avfallsanläggning, återvinningscentraler med mera. De närmsta åren kommer ett stort investeringsprogram att genomföras inom både VA och Avfallshanteringen.

Då vår ekonom snart kommer att gå i pension så söker vi dennes efterträdare.
Tillsvidareanställning 100%

ARBETSUPPGIFTER

Ditt uppdrag:
- Ansvara och samordna ekonomisk rapportering, redovisning, budget och uppföljning i samarbete med övriga ekonomer på Teknisk förvaltning och centralt i kommunen

- Ge stöd och råd till sektorns chefer, medarbetare, ledningsgrupp och Teknisk nämnd

- Göra ekonomiska analyser, ta fram kalkyler och beslutsunderlag

- Delta i utredningsarbete och strategiska diskussioner

- Delta i utvecklingsarbete inom ekonomiområdet på både verksamhetsnivå och kommunövergripande nivå

- Följa och ha kontroll på ekonomilagstiftning inom verksamhetsområdet VA och Avfall

I din roll som ekonom ingår du i sektorns ledningsgrupp och är direkt underställd sektorchef.

KVALIFIKATIONER

- Relevant högskoleutbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning, företagsekonomi eller controller
- Erfarenhet av ekonom-, controller- och/eller redovisningsarbete inom kommun eller annan liknande verksamhet som är relevant för rollen
- Goda kunskaper i ekonomistyrning, redovisning, ekonomiska verktyg och system
- Analytisk förmåga och förmåga att arbeta strukturerat och självständigt
- God förmåga att se helhetsperspektiv och att kunna samarbeta mot gemensamma mål
- Ett gott omdöme och en god förmåga att kommunicera och uttrycka dig väl i både tal och skrift


Du är en positiv och hjälpsam person som brinner för en bra ekonomistyrning på sektorn, förvaltningen och i kommunen. Du har praktisk erfarenhet genom tidigare ekonomiarbete i kommunal verksamhet och det är meriterande om du även har erfarenhet inom taxestyrd verksamhet.


Anställningen är inplacerad i säkerhetsklass. Det betyder att innan du anställs vid Östersunds kommun kommer säkerhetsprövning och registerkontroll att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Har du frågor om tjänsten så kontakta gärna den rekryterande sektorchefen Kristina Kenning, kristina.kenning@ostersund.se

Välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östersunds kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 april 2024
  • Ansök senast: 20 maj 2024

Liknande jobb


3 maj 2024

1 maj 2024

24 april 2024