Ekonom till enheten för ledningsstöd

Ekonom till enheten för ledningsstöd

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till internationell fred, säkerhet och utveckling? Vill du ha ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad? Då kan du vara vår nya kollega på FBA.

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som ekonom på enheten för ledningsstöd. Enheten stödjer myndighetens ledning genom att samordna planering, genomförande och uppföljning av FBA:s verksamhet. Enheten ansvarar för myndighetens ekonomi och årsredovisning och ger stöd till generaldirektör, ledningsgrupp och chefer vad gäller budget, prognos och uppföljning. Enheten har dialog med FBA:s uppdragsgivare Utrikesdepartementet och ser till att myndighetens styrning omvandlas till konkret verksamhet. Enheten för ledningsstöd består av 9 medarbetare inklusive chef.

I din roll som ekonom arbetar du med att ge stöd till verksamheten i form av löpande ekonomiarbete som till exempel fakturahantering, utbetalningar och olika typer av ekonomiska rapporter och verifikationslistor. Du svarar på frågor och ger stöd till myndighetens medarbetare. Du bidrar också till att utveckla system, rutiner och processer för ekonomiarbetet samt ger stöd till myndighetens ekonomicontrollers i arbetet med budget, prognos och ekonomisk uppföljning.

En viktig del i arbetet är att ge stöd och råd genom att proaktivt identifiera utmaningar och ge förslag på lösningar samt genom att vara bollplank i frågor som handlar om ekonomi och administration. I din roll är du med i processer och arbetsgrupper som berör hela myndigheten och samarbetet inom enheten är likaledes avgörande för ett bra resultat. Verksamheten är komplex och kräver ett pragmatiskt och lösningsorienterat förhållningssätt.  

Din profil
Kvalifikationer

• Akademisk examen relevant för tjänsten, företrädesvis inom det ekonomiska området, eller motsvarande som FBA bedömer som likvärdigt.
• Några års erfarenhet av ekonomiarbete som t.ex. ekonomiadministration, redovisning eller fakturahantering.
• Goda kunskaper inom Officepaketet, främst Excel.
• Goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt. 

Meriterande

• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning eller liknande.
• Erfarenhet av arbete med årsredovisning och bokslut
• Erfarenhet av arbete inom FBA:s verksamhetsområden eller inom annan internationell verksamhet.
• Erfarenhet av arbete med Agresso, Insikt eller Visma.
• Övriga språkkunskaper

 

Arbetet ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att ta eget ansvar för att både leverera och utveckla verksamheten. Du är professionell och resultatorienterad i din yrkesroll. Arbetet innehåller många personkontakter, och det är därför viktigt att du är kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Vi ser också att rollen kräver ett gott omdöme, noggrannhet och ansvarstagande.

FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som, tillsammans med tidigare erfarenheter ska kunna vidimeras vid referenstagning.

Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar. På FBA är du som medarbetare vår viktigaste tillgång. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på FBA och vilka karriärmöjligheter du har hos oss.

Du kommer att anställas som tjänsteperson i rollen som ekonomicontroller. Tjänsten är en tillsvidareanställning med en inledande provanställning och med tillträde snarast, enligt överenskommelse.  Placeringsort är i Sandö. I arbetet ingår vissa resor, främst mellan kontoren på Sandö och i Stockholm. Tjänsten är säkerhetsklassad, registerkontroll kommer att göras enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.

Ansök senast 10 december

Kontaktpersoner på detta företaget

Tjänstens innehåll - Gabriela Elroy, Bitr. utbildningschef
+46 612 823 04
Praktiska frågor - Siri Lundberg, Personalhandläggare
+46(0)705751645
Representant SACO-S Adam Olsson,
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karolin Lindberg, Personalhandläggare
+46 70 574 60 16
Tjänstens innehåll - Anna Norberg, Tf. Personalchef
+46 72 511 97 50
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karin Arnlund, Personalhandläggare
+46 72 241 85 04
Tjänstens innehåll - Richard Zajac-Sannerholm, Programansvarig
+46 70 286 14 66
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Tjänstens innehåll - Marianne Kihlberg, Kommunikationschef
+46 70 618 23 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Folke Bernadotteakademin
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 november 2021
  • Ansök senast: 10 december 2021

Besöksadress

Drottning Kristinas väg 37, 115 93 Stockholm
None

Postadress

Sandövägen 1
Sandöverken, 87264

Liknande jobb


Budgetplanerare vid finansavdelningen

7 november 2023

12 september 2023

17 augusti 2023