Ekonom till Omsorg och äldreförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Omsorgs- och äldreförvaltningen arbetar på uppdrag från omsorgsnämnden och äldrenämnden. Omsorgs- och äldrenämnden ansvarar som beställarnämnder/uppdragsnämnder för bland annat äldreomsorg, handikappomsorg, psykiatri och individ- och familjeomsorg. Omsorgsdirektören är ansvarig tjänsteman och verksamheten omfattar ca 40 medarbetare med uppgift att bistå nämnderna med sakkunskap, analyser och utredningar som underlag för beslut. Till omsorgskontoret hör också FoU-centrum för vård, omsorg och socialt arbete samt enheten för IT och e-hälsa.

Vård och omsorg är delar av kommunens kärnverksamhet, där flera viktiga framtidsfrågor finns. För att på bästa sätt möta och forma framtidens behov krävs nytänkande och kreativitet som vilar på en medveten och fast värdegrund.



Arbetsbeskrivning
Du ska utveckla och effektivisera den ekonomiska redovisningen inom kommunens sociala sektor.

Det handlar om allt från att utveckla nya rutiner och metoder för att säkerställa att ersättningarna till upphandlade utförare, till utbilda och informera alla berörda individer i de olika ekonomiska processerna. För att få en helhetsbild så deltar du även i  kommunövergripande förbättringsarbeten inom ekonomiområdet. Du ska även ha rollen som ansvarig ekonom för EU projekt i samarbete med Regionen och flera kommuner.

 I kommunen har de olika nämnderna ansvar för att bedriva verksamhet enligt reglemente och utifrån kommunfullmäktiges mål, riktlinjer, budget och beslut i övrigt. Nämnderna ska se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt, det vill säga är ändamålsenlig och kostnadseffektiv. I ansvaret ligger också att återrapportera till kommunfullmäktige och att upprätta rättvisande räkenskaper.

Uppföljning, utvärdering och kontroll utgör en viktig del av styrsystemet, eftersom styrningen är decentraliserad och bygger på frihet under ansvar. 

Kvalifikationer
Du är erfaren högskoleutbildad ekonom som har arbetat ihop med olika professioner.  Du kan översätta verksamhetens aktiviteter till ekonomiska processer och rutiner som uppfyller, såväl ekonomistyrningsreglementet, som icke ekonomers behov. Ditt arbete har huvudmålsättningen att resultera i  kostnadseffektiva lösningar med bibehållen hög redovisningskvalitet,  samtidigt som hanteringen är administrativt rationell och enkel.

Kunskaper i Agresso är meriterande

Du är lösningsorienterad, nytänkande ifrågasättande och har en god pedagogisk förmåga. Du är bra på att samarbeta, är  utvecklingsinriktad och kreativ. Du har också god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

Kontaktpersoner på detta företaget

Peder Ellison/omsorgsdirektör
013-26 36 45
Elisabeth Ekström Ulvenäs/planeringsledare
013-20 63 13
Elisabeth Viman/planeringsledare
013-20 70 10
Mattias Bly, rekryterande chef
013-20 74 04
Gustav Liljenström, HR-konsult
013-26 32 81
John Fristedt Utvecklingschef/IT
072-528 9389
Marie Eriksson daun/Akademikerförbundet SSR
013- 20 87 79
Åsa Drange/ekonomichef
013-294695
Linda Ljungqvist/Omsorgsdirektör
013-20 60 00
John Fristedt/IT-utvecklingschef
013206701

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset
None

Postadress

Stadshuset
Linköping, 58181

Liknande jobb


16 april 2024

EKONOM

EKONOM

11 april 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

25 mars 2024

Ekonom

Ekonom

21 mars 2024