Ekonom till omsorgsförvaltningen

Ekonom till omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen ansvarar för äldreomsorg, hemsjukvård, individ och familjeomsorg samt omsorg om funktionshindrade. Vi har närmare 800 anställda och en budget som omsluter ca 550 milj. kr. Vi är bra på att driva utvecklingsfrågor och ligger i framkant inom fler områden. Tjänsten som ekonom är en stabsfunktion. Som ekonom ingår du i förvaltningens ledningsgrupp och arbetar i en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus.

ARBETSUPPGIFTER
Du arbetar med ekonomifrågor på såväl strategisk som operativ nivå. Tillsammans med förvaltningsekonomen, som också är din närmaste kollega, har du huvudansvar för den ekonomiska hanteringen i omsorgsförvaltningen. Tillsammans arbetar ni med budgetprocess, budgetuppföljning och bokslut. Du har ett särskilt ansvar för budgetuppföljning för vård och omsorg medan din kollega ansvarar för socialtjänsten och LSS.

På uppdrag av förvaltningschef och resultatenhetschef genomför du kvalificerade ekonomiska analyser och utredningar. Du ger stöd och service till organisationens verksamhetsansvariga avseende ekonomifrågor som exempelvis löpande statistik och kalkylering. I tjänsten ingår också att sköta omsorgsförvaltningens bokföring.

Ett arbete som står inför dörren, som du kommer att få driva, är att ta fram en ny budgeteringsmodell för brukartimmen. Du kommer också att ingå i en projektgrupp för bemanningsekonomi.

Var med och gör skillnad!

KVALIFIKATIONER
Vi söker i första hand dig som har en slutförd högskoleutbildning inom ekonomi. Du behöver ha goda Excelkunskaper, erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem och framförallt lätt för att ta dig an nya program och system - digitala lösningar är naturligt för dig. Det är en klar fördel om du har praktisk erfarenhet, av för tjänsten relevant, ekonomiarbete och om du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation.

Då arbetsuppgifterna är mångsidiga behöver du ha en god förmåga att strukturera och organisera arbetet så att leverans sker med god kvalitet i rätt tid. Din analytiska förmåga bidrar till att ekonomifrågorna kan betraktas utifrån ett helhetsperspektiv.

Att vara serviceinriktad med ett professionellt bemötande är en självklarhet för dig. Då tjänsten är en tydlig stödfunktion är det av största vikt att du är tydlig i din kommunikation och anpassar budskapet utifrån olika mottagares behov. Du behöver helt enkelt ha förmåga att omvandla ekonomiska resonemang till ett tydligt språk som också icke-ekonomer kan ta till sig. För att trivas i den här tjänsten behöver du ha en fallenhet för att jobba med både människor och siffror.

ÖVRIGT
Under ansökningsperioden finns Carina Johansson tillgänglig för att svara på eventuella frågor vecka 27 och 32.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Johansson
0226-64 53 11
Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-64 50 37
Maria Kindblom
0226-645171
Anneli Andersson
0226-645620
Susanne Linnér
0226-645451
Britt Lindström
0226-645181
Eva Thomson
0226-645329
Förvaltningschef Carina Johansson
0226-64 53 11

Sammanfattning

Besöksadress

77481
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


Bolagsekonom, Solna stad

Bolagsekonom, Solna stad

17 maj 2024

Ekonom

Ekonom

15 maj 2024

Ekonom till Skolstödsenheten

Ekonom till Skolstödsenheten

14 maj 2024

Förvaltningsekonom

Förvaltningsekonom

14 maj 2024