Ekonom till redovisningsenheten

Ekonom till redovisningsenheten

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå.

Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av 29 medarbetare där tjänsten som redovisningsekonom är placerad under redovisningschefen.

Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både på kommunledningsförvaltningen och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens ekonomiprocesser.

Nyfiken? Läs mer och vi ser fram emot din ansökan!


ARBETSUPPGIFTER
På redovisningsenheten är vi inne i en tid av förändring och vi vill att du ska vara öppen för att arbeta med och utveckla alla förekommande arbetsuppgifter inom vår enhet.

Som ekonom hos oss kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara:
• Avstämningar, analyser och utredningar
• Hantering av anläggningsregister
• Hantering av kommunens förvaltade stiftelser
• Arbete med delårs- och årsbokslut
• Systemförvaltning

Redovisningsenheten är en del av kommunens centrala ekonomi- och upphandlingsavdelning som har det övergripande ansvaret för kommunens löpande redovisning, ekonomisystem, bank- och finansfrågor, internkontroll, bolagsfrågor, stiftelser samt årsbokslut och delårsbokslut.

Vi har också en viktig roll i att kommunicera och stötta övriga kommunens verksamhet i ekonomifrågor. Vi är åtta personer som arbetar på enheten. Tjänsten är bred och fokuserad på både det löpande men även utveckling och mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag.


KVALIFIKATIONER
Vi söker en nyfiken och ambitiös ekonom med ett strukturerat arbetssätt. Du drivs av att utveckla processer, är initiativrik, uppnår resultat och har förmågan att väga samman komplex information. Samarbete på alla nivåer tillsammans med god service och personlig integritet är en självklarhet för dig.

Du som söker har en högskoleexamen eller motsvarande utbildning med företagsekonomisk inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet från systemförvaltning samt arbete med anläggningsregister. Kunskaper samt intresse för bank- och finansfrågor är meriterande.

Du har mycket goda IT-kunskaper, bland annat i Excel samt i Office 365 men också ett stort intresse och driv kring filhantering och hur olika system integrerar med varandra. Du har fördjupade kunskaper inom redovisningsfrågor samt erfarenhet av kommunalekonomi. Meriterande är tidigare arbete med rapportering av RS samt systemförvaltning inom offentlig sektor. Vi ser positivt på erfarenhet från komplexa affärssystem, speciellt Visma RoR och Proceedo. Även erfarenhet från politiskt styrd organisation är meriterande.

Eftersom dokumentation och kommunikation ingår i arbetsuppgifterna har du god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift i det svenska språket. Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du trivs med att nätverka och har lätt för att ta kontakt med andra i organisationen. Din nyfikenhet är vad som driver ditt arbete framåt och du strävar efter utveckling. Du är självgående, tar ansvar för dina uppgifter och är pedagogisk i din konsultativa roll. Du har lätt för att strukturera i ditt arbete och har en förmåga att prioritera. Kreativitet och engagemang för verksamheten är viktigt och du drar dig inte för att ta dig an nya utmaningar. Du trivs med att samarbeta med andra, och är tydlig och kommunikativ. Du har också förmågan att följa instruktioner, lagstadgade krav och policys samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner.


ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


Verksamhets ekonom

22 april 2024

16 april 2024

EKONOM

EKONOM

11 april 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

25 mars 2024