Ekonom - utveckla och stödja UD:s bidragshantering

Arbetsbeskrivning

Ekonomienheten, Utrikesdepartementet

Är du ekonom och vill utveckla och stödja UD:s bidragshantering? Då kan vi erbjuda dig ett självständigt, utvecklande arbete i en dynamisk organisation.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
UD hanterar årligen ca 13 miljarder kronor i bidrag till svenska och internationella organisationer. Det kan handla om stora kärnstöd till exempelvis FN-organ och Världsbanken eller mindre strategiska stöd till organisationer som bidrar till exempelvis konfliktlösning eller främjande av mänskliga rättigheter. Merparten utgörs av biståndsmedel.

Bidragsfunktionen inom UD:s ekonomienhet utformar och utvecklar regelverk kring bidragshantering, ger stöd och kompetensutveckling till de enheter som hanterar bidrag, t.ex. vad gäller beredning, beslut och uppföljning av ärenden. Funktionens arbetsområde är i ett utvecklingsskede för att bli mer inriktad på analys av finansiell rapportering såsom budget och revison. Nu behöver vi stärka kompetensen att tolka ekonomisk information, revision och ge stöd vad gäller intern kontroll och riskhantering. I ditt arbete kommer du tillsammans med övriga i bidragsfunktionen att

- utveckla stödet till verksamheten i bedömningar av bidragsmottagare främst vad gäller kärnstöden
- ge stöd genom hela ärendeprocessen - med fokus på uppföljning av finansiella rapporter, resultatrapportering och därtill hörande revisionsrapporer, riskanalys och antikorruption
- utveckla och kvalitetssäkra UD:s bidragsbeslut - s.k vidimering
- ta fram och genomföra kompetensutvecklingsinsatser på området samt leda och delta i olika nätverk,
- utveckla, underhålla och följa upp regelverk och rutiner
- delta i införande av IT-stöd för bidragshanteringen

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du är högskoleekonom eller motsvarande och har minst tre års erfarenhet av analys av finansiell rapportering. Du har erfarenhet av redovisning, controller eller liknande roll, gärna från en myndighet. Du har också erfarenhet av att självständigt samordna någon eller några av de arbetsuppgifter som ingår i tjänsten.

Det är meriterande om du har erfarenhet av intern styrning och kontroll och/eller bidragshantering inom staten eller i en organisation. Du bör ha förmåga att förklara resultat av ekonomisk analys för icke-ekonomer på ett pedagogiskt sätt. Du har kunskaper och erfarenheter från att leda eller delta i utvecklingsprojekt och det är önskvärt om du har kunskap om den statliga budgetprocessen.

Dina egenskaper
Du är drivande, självgående, flexibel och pedagogisk. Du är intresserad av utvecklingsarbete och effektiviseringsarbete. Du är analytisk och har ett strukturerat arbetssätt. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du är bra på att samarbeta och ta egna initiativ.

Övrigt
Tillträde så snart som möjligt. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Karin Gustavsson som är enhetschef, på 08-405 25 14. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Ulrika Ryberg  på telefon 08-405 29 50. Fackliga kontaktpersoner för UPF (Saco) och ST-UD nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 juli 2017.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Utrikesdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 juni 2017

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Verksamhets ekonom

22 april 2024

16 april 2024

EKONOM

EKONOM

11 april 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

25 mars 2024