Ekonomiadministratör

Ekonomiadministratör

Arbetsbeskrivning

Högskolans ekonomiavdelning bedrivs centralt på högskolan, vi är elva personer på avdelningen inklusive ekonomichef och hos oss är ambitionerna och utvecklingsmöjligheterna höga!

Ekonomiavdelningen är en del av högskolegemensamt stöd (HGS), en övergripande administrations- och servicefunktion som hanterar uppgifter gemensamma för högskolan.

HGS ansvarar för frågor inom ekonomi, HR, fastighetsservice, studieadministration, internationalisering, studentstöd, IT, samverkan, verksamhetssupport, kommunikation och marknadsföring. 

Arbetsuppgifter
Arbetet som ekonomiadministratör är varierat och innehåller både ekonomi- och löneadministration. Du kommer främst arbeta med löpande bokföring, fakturering, in- & utbetalningar, hantering av tjänsteresor och ersättning av utlägg och diverse avstämningar.

En central del i arbetet är att besvara frågor om regelverk och rutiner inom ovanstående arbetsområden och arbetsuppgifterna kräver därför ett utåtriktat och proaktivt förhållningssätt och en förmåga att kunna kommunicera ekonomisk information. Omvärldsbevakning ingår i tjänsten liksom att löpande förbättra rutiner och arbetssätt samt att digitalisera den ekonomiadministrativa hanteringen.

Du kommer att ha huvudansvaret för vår kund- och leverantörsreskontra inklusive administration för lärosätes e-fakturaflöde. Du ansvarar för fakulteterna för Ekonomi och Hälsovetenskap samt HGS men arbetar i nära samarbete med ekonomiadministratören för Lärarutbildning och Naturvetenskap

Behörighet och kvalifikationer
Du som söker har utbildning på gymnasienivå med ekonomisk inriktning eller motsvarande. Vi ser det som meriterande om du har eftergymnasial utbildning inriktning ekonomi såsom KY-utbildning inom redovisning. Du har ett par års aktuell erfarenhet av självständigt arbete inom ekonomiadministration. Du är väl insatt i gällande bokföringsregler. Om du dessutom har erfarenhet från ekonomiarbete inom statlig verksamhet är det meriterande. 

Du har en väl utvecklad systemförståelse och inser vikten av att arbeta med och kombinera olika system för att effektivisera arbetet. Officepaketet hanterar du naturligtvis och särskilt Excel. Meriterande är även om du har arbetet i ekonomi- och personalsystem och då företrädesvis Unit4 ERP (Agresso) eller Primula. Vidare har du en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska och engelska. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker vi dig med en utpräglad servicekänsla och som trivs med och har en god förmåga att hantera ett periodvist högt arbetstempo. För att lyckas i arbetet ska du vara noggrann och ha ett strukturerat arbetssätt. Som person är du tydlig och du får dina arbetsuppgifter utförda på utsatt tid då du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Arbetet kräver att du är flexibel samt självgående, har en ekonomisk medvetenhet och kan anpassa sättet du förmedlar budskap till mottagaren. Självklart värderar du ett gott samarbete.

Övrigt
Tjänsten är ett vikariat på heltid under perioden 2022-10-17 - 2024-02-29. Placering är i Kristianstad på vårt vackra campus med goda bussförbindelser och parkeringsmöjligheter. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan tillsammans med CV och personligt brev. Betyg och intyg som styrker det du har uppgivit i ansökan tar du med dig vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag är 2022-09-29.

Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.


 


Arbetsplats Högskolan Kristianstad

Högskolan Kristianstad är en av Sveriges mest sökta högskolor med några av landets mest attraktiva utbildningar. En liten men samtidigt stor högskola samlad på ett vackert campus. Vi är stolta över våra 500 anställda och 14 000 studenter med den mångfald de representerar. Närhet, öppenhet, jämställdhet och respekt är våra ledord och genomsyrar alla våra 50 program och 270 fristående kurser. Med ett stort utbud på distans är vi långt fram i utvecklingen av distanspedagogik. Forskningen som bedrivs hos oss är driven av samhällsutmaningar, praktiknära och integrerad med våra undervisningsområden. Som arbetsgivare vill vi vara en attraktiv arbetsplats där alla kan göra skillnad. Högskolan Kristianstad eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.


 


Till annonsförsäljare och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligen direktkontakt med rekryteringsföretag och försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anders Håkansson, Saco/Sulf
044-20 30 58
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet
044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST
044-20 32 02
Thomas Achen, förvaltningschef
044-20 30 11
Carina Andersson, personalstrateg
044-20 30 28
Torben Olsson, avdelningschef och affärsutvecklare
044-20 80 07
Matts Behrens, IT-chef
044-20 30 61
Anders Håkansson, Saco-S
044-20 30 58
Ingvar Holm, avdelningschef
044-20 34 01
Annica Göth, chef Avdelningen för studentservice
044-20 85 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Kristianstad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 september 2022
  • Ansök senast: 29 september 2022

Besöksadress

291 39 Elmetorpsv. 15
None

Postadress

Elmetorpsv. 15
Kristianstad, 29139

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024