Ekonomiassistent

Arbetsbeskrivning

Kulturförvaltningen är en del av Göteborgs Stad. I förvaltningen finns tre sektorer; Museisektorn, Stadsbiblioteket och Sektor Fri Konst och Kultur. Vi söker nu en ekonomiassistent till enheten ekonomi och administration inom sektor Fri konst och kultur med placering på Stora Teatern.

Sektorn ska främja och arrangera konst och kultur för göteborgare och besökare, stödja Göteborgs fria kulturliv genom att bl.a. fördela kulturstöd och verka för konstnärlig gestaltning i såväl lokaler som offentliga utemiljöer. Sektorn har också en konsultativ roll gentemot stadsdelarna i kulturfrågor och arbetar i hög grad tillsammans med andra genom att bistå med rådgivning, arrangera och marknadsföra arrangemang, hyra ut instrument till kulturskolans elever samt erbjuda konstpedagogisk verksamhet och handledning. Genom publika institutioner och event når sektorn en stor del av stadens medborgare, från barn och unga till äldre och bidrar på så sätt till måluppfyllelse gällande att tillgängligheten till kultur ska öka.

Enheten för ekonomi och administration har som uppgift att driva och utveckla övergripande administrativa och ekonomiska processer för sektorn samt stödja verksamheterna med löpande administration och ekonomisk hantering.


ARBETSUPPGIFTER
Som ekonomiassistent för Sektor Fri Konst och Kultur arbetar du i huvudsak med följande uppgifter;
• kund- och leverantörreskontra,
• löpande bokföring och avstämning av konton
• hantering av kassa, avstämning och rapportering

Som ekonomiassistent stödjer du också hela sektorn med administrativa uppgifter inom ekonomi samt tar ut rapporter och statistiska underlag för uppföljning. I ditt arbete ingår även att stötta ekonom vid bland annat bokslut, uppföljnings- och årsrapporter. Även andra arbetsuppgifter inom ekonomi- och administration kan bli aktuella.

Du kommer att ingå i ett team tillsammans med enhetschef och ekonom vilket innebär att du har stöd och hjälp av kollegor samt möjlighet att utvecklas i din yrkesroll. Eftersom tjänsten är ny får du, tillsammans med andra, möjlighet att utveckla och forma rollen. Vi ställer dock krav på att du är självreflekterande och har förmågan att analysera, utveckla och förbättra både ditt eget och enhetens arbetssätt.


KVALIFIKATIONER
För att behärska rollen som ekonomiassistent ser vi det som avgörande att du uppfyller följande krav;
• Minst två års arbetslivserfarenhet som ekonomiassistent eller motsvarande
• Erfarenhet av kund- och leverantörsreskontra
• Gymnasial utbildning inom ekonomi och/eller redovisning alternativt likvärdig KY utbildning eller motsvarande
• Goda IT-kunskaper generellt och mycket goda kunskaper i Excel

Det är meriterande om du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation.

Som person vill vi att du;
• är noggrann, ordningssam och strukturerad
• har förmågan att skifta perspektiv, från detaljfokus till helikopterperspektiv
• har förmågan att serva och stödja chefer och medarbetare med ekonomiska uppgifter, därmed är det viktigt att du är serviceminded, kommunikativ och positiv
• självständigt driver ditt arbete framåt och ser vad som behöver göras, dessutom är du noggrann med att hålla deadlines

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning med önskad start i april-maj 2017. Möjlighet till förlängning finns. Sysselsättningsgraden är heltid måndag till fredag med möjlighet till flextid.

ÖVRIGT
På Kulturförvaltningen värdesätter vi interkulturell kompetens vilket innebär att du har förmågan att kommunicera och samarbeta med personer från andra kulturer och subkulturer. Vi tror också att mångfald i arbetsgrupper, vad gäller bland annat kompetens, kön, ålder, sexuell läggning och etnisk bakgrund, bidrar till utveckling.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Pontus Forslund
031 - 368 36 61
Museichef Carina Sjöholm
031-368 36 41
Enhetschef Ung kultur Emma Ödman
031-368 34 80
Enhetschef Anna Petrén-Kihlström
031-368 32 29
HR-specialist Michael Stümer
031-368 32 20
Enhetschef Roger Lorentsson
031-3683162
Sektorschef museer Britta Söderqvist
031-368 36 85
Tf museichef Susanne Erixon
031 - 368 31 55
HR-specialist Johanna Pettersson
031-368 32 40
HR-chef Tatjana Marin Kartal
031-368 32 11

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad., Kulturförvaltningen GÖTEBORG
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: april-maj 2017, upphör: 2018-04-30 .
  • Publicerat: 8 februari 2017

Besöksadress

Norra Hamngatan 8
None

Postadress

411 20 Göteborg
GÖTEBORG, 40482

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024