Ekonomiassistent med internationell inriktning

Arbetsbeskrivning

Handelskammaren Mälardalen söker ekonomiassistent med internationell inriktning

Detta är Handelskammaren Mälardalen
Handelskammaren Mälardalen är en ideell förening. All verksamhet och personal finns i det helägda servicebolaget Mälardalens Service AB. Vi är en regional och oberoende näringslivsorganisation som idag arbetar för ca 700 medlemsföretag med 40 000 anställda inom Örebro och Västmanlands län. Nästan alla branscher och storlekar på företag inom näringslivet finns representerade. Vi är auktoriserade av regeringen att legalisera handelsdokument som behövs när gods skall passera tullar utanför EU. Handelskamrarna är privata och egna juridiska personer, men samverkar. Det finns 11 handelskamrar i Sverige och 12 000 i världen. Vi är i dagsläget 16 anställda och har kontor i Örebro (huvudkontor) och Västerås.
Rollen som ekonomiassistent med internationell inriktning

Vi söker dig som har ordning på siffrorna och ger hög service till såväl kollegor som kunder. Du har tidigare erfarenhet av arbete på en ekonomiavdelning, gärna hos ett internationellt bolag och känner till hantering av exportdokument.

Som ekonomiassistent kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att omfatta bokföring, kund- och leverantörsreskontra och löneadministration samt att vara behjälplig vid bokslut.
Du kommer att göra inköp av kontorsmateriel, svara i vår växel, ta hand om post och arkivera.

Tjänsten innebär också att legalisera handelsdokument, att ge våra kunder korrekt information och praktisk vägledning i frågor om export. Kunskap om internationell handel är viktigt men du kommer givetvis att få utbildning i vår roll vid hanteringen av handelsdokument.
Viss administration inom vår Relocation service kan bli aktuellt på sikt avseende kontakter med Migrationsverket, för ansökningar om arbets- och uppehållstillstånd.

Det är viktigt att du har hög servicenivå, lätt för att samarbeta och är prestigelös. Du är noggrann och strukturerad, positiv och lösningsorienterad. Vi är en liten organisation som värdesätter medarbetarnas flexibilitet och förmåga att hantera flera uppgifter parallellt och att bidra till den allmänna trivseln på kontoret.

Du kommer att få internutbildning i vårt CRM-system, ekonomisystem (Briljant) och övriga digitala hjälpmedel. Du kommer i uppstarten att gå bredvid en kollega för att lära dig tjänstens olika arbetsmoment.

Tjänsten är placerad på kontoret i Örebro.

Du kommer att rapportera till Administrativ chef.

Meriter:

Ekonomiutbildning på eftergymnasial nivå eller motsvarande
Erfarenhet från ekonomiavdelning alt internationell handel, från shipping- eller inköpsavdelning
Minst 2-3 års arbetslivserfarenhet inom arbetsområdet
Goda språkkunskaper i svenska och engelska är meriterande

Varmt välkommen till Handelskammaren!

Sammanfattning

Besöksadress

OLAIGATAN 34
ÖREBRO

Postadress

OLAIGATAN 34
ÖREBRO, 70361

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024