Ekonomichef till EHRAB, Göteborg

Ekonomichef till EHRAB, Göteborg

Arbetsbeskrivning

Vi tror att alla vill bo i hållbara hus och städer. Men hållbart byggande handlar inte bara om miljövänliga och klimatsmarta material. Vi behöver också hållbar bemanning – hantverkare med rättvisa villkor och företag som gör rätt för sig. EHRAB grundades för att erbjuda byggsektorn trygg och ansvarsfull bemanning från ett bolag som betalar skatt och följer lagar, men framför allt behandlar sin personal med respekt och omtanke.

EHRAB:s affärsidé bygger på hållbar bemanning med fokus på socialt ansvar. Företaget har de senaste åren investerat i en digitalt plattform, www.ByggJobs.app, med ambition om att förbli Europas största Digitala Byggbemanningsföretag.

Bolaget har just nu 220 anställda, men har under ett år ca 300-400 anställda i rotation i bygg- och installationsprojekt. 23 personer arbetar med utveckling av marknad, sälj, ekonomi, IT-plattformen (ByggJobs.app) och support. Bolaget har vuxit exponentiellt i år och har gått från 87 MSEK omsättning i 2019 till 148 MSEK omsättning i 2021. Bolaget förväntas omsätta nästan dubbelt så mycket under 2022, nämligen 260 MSEK. Parallellt pågår en pre-IPO process och bolaget planeras börsnoteras i maj 2022.

Kulturen i bolaget kännetecknas av teamkänsla och tillhörighet. Våra värdeord är Trygghet, Ansvar och Omtanke.

Rollen
EHRAB är en av Nordens största Byggbemanningsföretag med över 300 anställda. Just nu genomgår bolaget en stor omvandling och satsar på att bli Europas största digitala Byggbemanningsföretag. www.ByggJobs.app

Företaget befinner sig i en stark tillväxtfas och söker nu en Ekonomichef som vill vara med att forma EHRABs ekonomifunktion med placering i Högsbo, Göteborg. Bolaget har för avsikt att noteras på First North under 2022.

Ansvar och uppgifter
Som Ekonomichef har du övergripande ansvar för all ekonomi och administration samt finansiell rapportering till ledning och styrelse. Du har ansvar för redovisning, bokslut, likviditetsplanering samt budget- och prognosprocesser. Vidare följer du upp, kommunicerar resultat och bevakar lönsamhet. Rollen innebär att leda ett eget team och fördela arbetsuppgifterna på ett effektivt sätt.

· Ansvara för och kvalitetssäkra månads- och årsbokslut samt årsredovisning

· Uppdatera företagets rapporteringsrutiner i linje med börsriktlinjer

· Ta fram, analysera och presentera finansiella nyckeltal och rapporter

· Cash Flow management, skatter samt intern kontroll

· Delta i budget- och prognosarbetet

· Kontakt med banker, revisorer mfl.

· Kontinuerligt utveckla och förbättra rutiner

· Aktivt delta i bolagets ledningsgrupp

· Från ett helikopterperspektiv driva interna projekt för att förbättra, effektivisera, kvalitetssäkra och vidareutveckla verksamheten.

Vem är du?
Vi söker dig som har universitetsexamen som civilekonom eller motsvarande med minst fem års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Du bör ha erfarenhet av att hantera redovisning, och lönsamhets- och likviditetsuppföljning inom tjänstesektorn. Du har goda kunskaper i Excel och är flytande i svenska och engelska.

Vi söker en engagerad person som har känsla för affärer och service samt förmåga att coacha medarbetare och driva förbättringsarbete. I den här rollen och företaget är de personliga egenskaperna viktiga och önskeprofilen är en person som är prestigelös, proaktiv, utvecklingsinriktad och med ett lösningsorienterat förhållningssätt. Du kavlar upp ärmarna och hjälper till där det behövs, men är också analytisk och noggrann.

Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev på senast den 12 januari. Övriga frågor vänligen kontakta Elisabeth Lidstedt, 0735-194051 eller elisabeth.lidstedt@maquire.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Maquire
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2021
  • Ansök senast: 12 januari 2022

Liknande jobb


CFO/COO till Vägjobb Stockholm!

CFO/COO till Vägjobb Stockholm!

14 maj 2024

13 maj 2024