Ekonomicontroller till Brå

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till ett viktigt samhällsuppdrag, och arbeta med aktuella och meningsfulla frågor? Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsbekämpning och brotts­före­byggande arbete, till i första hand regeringen och myndigheter inom rättsväsendet. På Brå bidrar du till att göra skillnad i ett arbete med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Brå finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, och vi är cirka 170 medarbetare.



Om jobbet

Till enheten för ekonomi och kontorsservice söker vi nu en ekonomicontroller. Enheten ansvarar för myndighetens övergripande ekonomiförvaltning, budgetarbete och årsbokslut samt kontorsstöd och intern fastighetsförsörjning. Vidare ansvarar enheten för att ge råd, stöd och service till verksamheten samt att säkerställa att myndigheten arbetar utifrån de gällande lagar, avtal och bestämmelser som finns inom enhetens ansvarsområde.



I rollen som controller ingår att ansvara för att göra ekonomiska utredningar, arbeta med budget och budgetuppföljning, analysera ekonomiska utfall samt arbeta med ekonomisk rapportering. Idag arbetar en controller på enheten och vi ser att denna roll behöver utökas för att möta verksamhetens behov och myndighetens kommande tillväxt. Utöver det löpande arbetet förväntas du, tillsammans med vår din controller, delta aktivt i arbete med att utveckla och förbättra processerna inom ert område.



Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som har

- minst 3 års studier eller examen inom ekonomi från högskola eller universitet eller annan utbildning och erfarenhet som Brå bedömer som likvärdig

- minst 3 års erfarenhet av kvalificerat arbete som ekonomicontroller inom statlig verksamhet gärna på en ekonomienhet/avdelning

- erfarenhet av att självständigt leda och utveckla processer för budget och uppföljning

- mycket goda kunskaper i Excel

- mycket goda kunskaper i ekonomisystemet Agresso

- mycket goda kunskaper om anslag, finansiella villkor utifrån myndigheters regleringsbrev, regeringsuppdrag eller andra styrande dokument.



Det är meriterande om du har erfarenhet av statsbudgetsystemet Hermes och har erfarenhet av att arbeta med BI eller beslutsstödsystem samt erfarenhet av arbete med externfinansierade projekt såsom EU-bidrag eller bidrag från andra myndigheter. 



Dina personliga egenskaper

Vi söker vi dig som har en god analytisk förmåga, är noggrann och levererar med hög kvalitet. Du har en god samarbetsförmåga och bidrar till goda relationer. I denna roll är det viktigt att du har en förmåga att kunna överblicka hela verksamheten samt att du kan göra fördjupade analyser och ta egna initiativ till att utveckla verksamheten samtidigt som du är villig att bidra och medverka i enhetens gemensamma uppdrag. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och förmågor.



Anställningsvillkor

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html.



Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald. 



Närmare upplysningar lämnas av enhetschef Homan Sadat, tfn 08-527 58 527. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 53. Facklig kontaktperson för SACO är Anders Green, tfn 08-527 58 404 och för ST är det Anna Horgby, tfn 08-527 58 521.



Välkommen med din ansökan!

För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0086/24 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 4 mars 2024. I denna rekrytering kan vi komma att använda oss av arbetsprov i samband med intervju.



Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Vesterhav

Petra Törnblom
0760-036080
Petra Törnblom
0760-036080
Anna Sellin
08-52758432
David Shannon
08-527 58 445
Nadja Bogestam
08-527 58 507
Lovisa Nilsson
08-527 58 497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Margareta Minnhagen
08-527 58 486

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Brottsförebyggande rådet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 februari 2024
  • Ansök senast: 4 mars 2024

Besöksadress

Tegnergatan 23
None

Postadress

Tegnergatan 23
Stockholm, 11193

Liknande jobb


Dokumentcontroller

10 maj 2024

Ekonom / Controller

Ekonom / Controller

10 maj 2024

8 maj 2024