Ekonomihandläggare

Arbetsbeskrivning

Ekonomi- och it-enheten, Finansdepartementet

Stimuleras du av att arbeta brett inom ekonomiområdet och har en vilja att verka och utvecklas inom området intern styrning och kontroll? Som vår nya medarbetare får du en viktig roll i en spännande miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag
I rollen som handläggare får du arbeta med att stödja, vara rådgivande och avlasta verksamheten med uppgifter inom löpande ekonomiadministration, med allt från granskning av underlag, reseräkningar, utlägg, bevakning av fakturaflöde till uppföljning och analys av departementets interna budget. Viss fakturahantering och kontering ingår också i arbetsuppgifterna.

Din bakgrund och kompetens
För att kunna axla rollen som ekonomihandläggare hos oss krävs att du har minst treårigt gymnasium, gärna med ekonomisk inriktning eller ekonomiadministrativ påbyggnad med inriktning mot redovisning, budgetering, uppföljning och analys. Du ska trivas med löpande arbete och ha en vilja att utvecklas inom området redovisning och ekonomistyrning. Du är väl orienterad i ekonomiadministrativa processer och regelverk, t.ex. inköpsprocessen och du kan föra en dialog med berörda om detta. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Några års erfarenhet som ekonomihandläggare inom statsförvaltningen är meriterande.

Dina egenskaper
I rollen som handläggare hos oss behöver du ha en god förmåga att samverka och trivas med att skapa och upprätthålla goda relationer. Du har också ett förhållningssätt som skapar förtroende i organisationen bl.a. genom din vilja att hålla en hög servicenivå. Du är lösningsorienterad och vill vara delaktig i att utveckla ekonomifunktionens arbete. Du är noggrann och har och förmåga att se såväl detaljer som helheten. Du kan hantera flera uppgifter samtidigt med bibehållen kvalitet och snabbt anpassa dig till förändrade förutsättningar. Hög integritet och gott omdöme förutsätts. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker en person som kompletterar vår arbetsgrupp.

Övrigt
Tillsvidareanställning med tillträde den 1 september 2014.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschef Monika Hilding på telefon 08-405 15 39. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jakob Petruson på telefon 08- 405 19 58. Fackliga kontaktpersoner är Lotta Nordqvist för ST och för SACO Peter Österberg, du når dem på telefon 08-405 10 00 (vxl). Välkommen med din ansökan senast den 1 juni. Vi ser gärna att du ansöker via vårt rekryteringsverktyg.

 
Regeringskansliets uppdrag är att biträda regeringen i arbetet att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 600 personer, varav 600 utomlands. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, företag med statligt ägande, internationellt ekonomiskt samarbete, kommuner och landsting, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor samt statens budget.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 maj 2014

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Projektkoordinator

Projektkoordinator

20 mars 2024