Ekonomiskt råd - arbeta med tullfrågor i Bryssel

Ekonomiskt råd - arbeta med tullfrågor i Bryssel

Arbetsbeskrivning

EU-representationen i Bryssel, Finansdepartementet

Är du intresserad av att arbeta i hjärtat av EU, att vara med och förhandla tullfrågor och representera Sverige inom EU? Finansdepartementet söker nu ett ekonomiskt råd till representationen i Bryssel. Som ekonomiskt råd får du ett mycket variationsrikt arbete i en spännande och internationell miljö.


Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Till finanssektionen på Sveriges ständiga representation vid Europeiska unionen i Bryssel söker nu skatte- och tullavdelningen en attaché som ska arbeta med tullfrågor kopplade till tullunionen, tullagstiftningen, Världstullorganisationen samt brottsbekämpning. Arbetsuppgifterna innebär att följa, bevaka, analysera och rapportera utvecklingen inom tullområdet samt i övrigt aktivt biträda i departementets EU-arbete på skatte- och tullområdet såväl i rådet som i andra internationella forum såsom t.ex. Världstullorganisationen. Arbetet kommer att ske i nära samarbete med medarbetare på skatte- och tullavdelningen på Finansdepartementet, men även med medarbetare på andra avdelningar och departement.

Du kommer att företräda Sverige i EU-arbetet och fungera som en länk mellan Regeringskansliet och Bryssel inom ditt ansvarsområde. Arbetet ställer höga krav på flexibilitet och innebär frekventa kontakter med företrädare för andra medlemsstater och EU:s institutioner. Att ge information och stöd till regeringens företrädare samt tjänstemän utgör också en stor del av arbetsuppgifterna. Arbetet sker i nära kontakt och samarbete med övriga attachéer på finanssektionen och kan även innebära att du täcker upp för eller stöttar kollegor på finanssektionen. 

I dagsläget arbetar sju utsända attachéer på finanssektionen, var av en med skattefrågor och en med tullfrågor. 

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen, gärna med inriktning på juridik, ekonomi eller samhällskunskap alternativt en likvärdig utbildning som erhållits på annat sätt. För att passa i rollen behöver du ha goda kunskaper om EU:s institutioner och beslutsprocesser och erfarenhet av Regeringskansliets arbetsrutiner och processer. Du behöver även ha erfarenhet av att arbeta med tullfrågor.

Det är meriterande om du har arbetat i Regeringskansliet och har erfarenhet av förhandlingsarbete på EU nivå eller internationell nivå. Det är meriterande om du har erfarenhet av tullrätt och frågor kopplade till tullunionen. Det är även meriterande om du har kännedom om internationellt brottsbekämpande arbete och erfarenhet av handelsrelaterade frågor. Du har mycket goda språkkunskaper, särskilt i engelska. Kunskaper i franska eller något annat av EU:s övriga arbetsspråk är meriterande.

Dina egenskaper
Du behöver kunna arbeta självständigt med stor flexibilitet i en internationell miljö, tidvis under stor tidspress. Du har mycket god samarbetsförmåga och kan analysera och strukturera stora mängder information. Uppgifterna kräver också att du är resultatinriktad, noggrann och har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Du behöver även vara lyhörd med förmåga att hitta kompromisser. Du bör även vara utåtriktad som person och ha en god förmåga och intresse av att knyta goda och förtroendefulla relationer med representanter från andra medlemsstater och EU-institutionerna.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 31 augusti 2027. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde under september 2024.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Charlotta Carlberg som är enhetschef, på 08-405 28 74. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Johanna Rosén på 08-405 88 42. Fackliga kontaktpersoner är Simon Monti Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 oktober 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 oktober 2023
  • Ansök senast: 23 oktober 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb