Enbacksskolan söker förstelärare i specialpedagogik, åk F-3 och fritids

Arbetsbeskrivning

En annons från Stockholms stad.

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt. Läs mer på www.pedagogstockholm.se

I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:
• Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
• Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
• Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
• Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.

Enbacksskolan är en lysande stjärna på Stockholms skolhimmel!

Vår vackra skola finns i Tensta nära Spånga by, Spånga kyrka och Spånga IP. Vi undervisar elever från åk F-9 och strävar efter att ständigt utveckla vår verksamhet. Vi tror att alla elever kan lyckas. Hösten 2015 kommer åk F-3 att delta i Läslyftet och i kompetensutvecklingen Språkpaketet där utbildning i AST; att skriva sig till läsning ingår.
Vi söker en förstelärare i specialpedagogik som i första hand ska arbeta mot förskoleklass, fritids och åk 1-3 och tillsammans med tre andra förstelärare driva utvecklingen i arbetslaget framåt i syfte att höja elevernas kunskapsresultat. Som förstelärare har du ett särskilt uppdrag från rektor att utveckla arbetslagens elevhälsoarbete. Du ingår i skolans elevhälsoteam tillsammans med skolans två andra specialpedagoger/lärare, skolpsykolog, kurator, skolsköterska, bitr. rektor och rektor.

Läs mer på www.enbacksskolan.stockholm.se

1 plats(er).

ARBETSUPPGIFTER
Du arbetar för att utveckla ett ännu mera inkluderat arbetssätt i syfte att möta elever i behov av särskilt stöd såväl inom som utanför klassen i åk 1-3 samt fritidshem och förskoleklass. Du utvecklar kunskaperna om extra anpassningar inom den ordinarie undervisningens ram.

Du handleder eller coachar pedagoger i användandet av kompensatoriska läromedel/alternativa verktyg och förmedlar strategier inom IKT- området i syfte att utveckla det pedagogiska/didaktiska arbetet på skolan. Du använder observation och samtal som verktyg. Du deltar i arbetslagens möten och har dialog med pedagogerna om pedagogiska frågor samt resultatanalyser.

Du vidareutvecklar screeningar och resultatbearbetningar tillsammans med lärarna åk 1-3. Du stödjer våra lärare i att sätta in tidiga insatser i läsinlärningen och i den grundläggande matematikutvecklingen. Du arbetar själv direkt med elever där lärarnas insatser inte visat sig vara tillräckliga.

Du ansvarar för att göra pedagogiska utredningar i samråd med personalen. Du har utredarkompetens inom te x ITPA, Provia, Lexia, TROGG, Adlers och dylikt.

Du fattar beslut om åtgärdsprogram, uppföljningar och avslut


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
• är legitimerad specialpedagog/lärare, legitimerad och behörig lärare inom åk F-3
• har kunskap om hur man pedagogiskt i lärmiljön anpassar bemötandet och metodiken till elever med olika funktionsnedsättningar, t ex ADHD, autism, språkstörningar, dyslexi
• undervisar utifrån formativ bedömning
• medvetet arbetar med att leda, motivera och skapa engagemang och delaktighet för elevernas bästa
Som förstelärare
• kan du genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet
• visar du en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
Särskilt kvalificerande för förstelärare är
• Aretemeritering
• VFU-handledarutbildning, mentorsutbildning eller annan coach/handledarutbildning
• Magister/masterexamen inom utbildningsvetenskapligt område
• Erfarenhet av att arbeta med skolutveckling och/eller leda professionsutveckling för lärare

Det är viktigt att du ser det kollegiala lärandet som en självklar utgångspunkt för att skapa ny och fördjupad kunskap.

Personliga egenskaper
Du är trygg, stabil, har självinsikt, ser relationer i sitt rätta perspektiv och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Vid prioritering och planering av ditt arbete är du strukturerad, mål- och resultatinriktad. Du är lyssnande, lyhörd, kommunikativ och tydlig i samarbetet med andra. Din medvetenhet om människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap är hög. Du är noggrann och lägger vikt vid att nå målen för ditt arbete.


Löneform: Månadslön. .
Anställningsform: Tillsvidareanställning.
Arbetstid: Dagtid. .



För mer information om tjänsten, tag kontakt med:
rektor Raija Ikonen,08-508 03 925

Eva Åsander, HR-konsult, 08-508 11 519, eva.asander@stockholm.se
Britt Jonsson, Lärarförbundet, 08-508 03 931, aa22890@stockholm.se (facklig)
Kenneth Bergman, LR, 08-508 03 933, kenneth.bergman@stockholm.se (facklig)

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Abrahamsson

Raija Ikonen

Kenneth Bergman

Sammanfattning

Besöksadress

-
None

Postadress

Box 22049
Stockholm, 11220

Liknande jobb


Verksamhetsnära specialpedagog

Verksamhetsnära specialpedagog

3 maj 2024

Granåsskolan söker en utvecklingsintresserad specialpedagog!

Granåsskolan söker en utvecklingsintresserad specialpedagog!

3 maj 2024

Specialpedagog åk 4-6 till Kvibergsskolan

Specialpedagog åk 4-6 till Kvibergsskolan

2 maj 2024

Specialpedagog 40 %

Specialpedagog 40 %

30 april 2024