Engagerade familjehemssekreterare till växande enhet!

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat/framstående socialt arbete. Förvaltningen innehåller både myndighetsutövning och behandlande och stödjande insatser för barn och ungdomar och deras familjer samt för vuxna.

I Eskilstuna satsar vi på hemmaplansvården och vården av placerade barn och familjehemsenheten söker nu därför nya engagerade medarbetare som vill vara med i en spännande utvecklingsfas. Enheten kommer att bestå av ca 35 medarbetare med olika uppdrag inom familjehemsvård, kontaktpersonsuppdrag samt HVB placeringar. Ledningsgruppen består av en enhetschef, en biträdande enhetschef samt 3 teamledare. Vi kommer inom en snar framtid att flytta till nya centralt belägna lokaler. På enheten finns familjehemssekreterare som bl a arbetar med rekrytering, utredning, handledning och stöttning av familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi har också 2 HVB samordnare som arbetar hos oss.

Vi är inne i en spännande utvecklingsfas och utökar nu vår personalstyrka!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du göra en viktig insats för barn, ungdomar, ensamkommande flyktingbarn samt vuxna? Trivs du med att arbeta konsultativt och brinner du för familjehemsfrågor? Då ska du söka dig till oss på familjehemsteamet! Hos oss blir du del av ett team av kunniga och engagerade familjehemssekreterare!

Vi söker nu familjehemssekreterare till olika uppdrag bland annat inom traditionell familjehemsvård. Dessa tjänster finns att söka:
1 tillsvidaretjänst till rekrytering av familjehem
1 visstidstjänst till 2017-12-30 för rekrytering av
familjehem
1 graviditetsvikariat till rekrytering av familjehem
1 tillsvidaretjänst som kontaktpersonssamordnare
1 tillsvidaretjänst som familjehemssekreterare
1 visstidstjänst till 2017-06-30 familjehemssekreterare
2 tillsvidaretjänster familjehemssekreterare ensamkommande barn
1 graviditetsvikariat familjehemssekreterare ensamkommande barn

Kontaktpersonssamordnare:
Som kontaktpersonssamordnare utreder du kontaktpersoner och matchar dessa till barn/ungdom/vuxna som beviljats detta bistånd. Det är viktigt att se över behoven för personen i fråga för bästa stöd och matchning. Kontaktpersonssamordnarrollen är under utvecklingsprocess och det är därför meriterande om du tycker om att utveckla och komma med idéer.

Rekryterande familjehemssekreterare:
Som rekryterande familjehemssekreterare arbetar du med rekrytering och utredning av familjehem. I en del av arbetet ingår att vara enhetens ansikte utåt, att delta i arrangemang, mässor, på event och arbetsplatser för att informera och rekrytera familjehem.

Familjehemssekreterare ensamkommande barn:
I dina arbetsuppgifter i teamet för ensamkommande barn ingår det att utreda och stödja familjehem. Du matchar familjehem med ensamkommande barn och ungdomar som behöver placeras, fastställer ersättningsnivåer samt upprättar avtal för uppdragstagaren. Du ordnar också med kompetenshöjande åtgärder, såsom olika utbildningar för familjehemmen.

Oavsett vilket uppdrag du har så fastställer du ersättningsnivåer, upprättar avtal och stöttar uppdragstagarna genom handledning och vägledning. Du planerar och genomför kompetenshöjande åtgärder såsom utbildningar och cafékvällar för uppdragstagarna. I arbetet ingår dokumentering i datorprogrammet VIVA.

KVALIFIKATIONER
För rätt person är de här tjänsterna otroligt givande och utvecklande med många interna möjligheter. Vi söker dig som har ett intresse för att skapa bättre förutsättningar för andra människor, dig som vill vara med och utveckla vår familjehemsverksamhet.

För att lyckas i rollen tror vi att du är prestigelös och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du är vidare lösningsfokuserad, flexibel och har en god samarbetsförmåga. Det är också viktigt att du är strukturerad, initiativtagande och självständig i ditt arbete.

Vi söker dig som har en socionomexamen, beteendevetarexamen eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. I andra hand söker vi dig som är i slutet av din socionomutbildning och beräknas ta examen januari 2017. Meriterande för tjänsten är erfarenhet av socialt arbete och av myndighetsutövning. Har du läst socialrätt, utbildning i BBIC eller utbildning inom Nya Kälvestenmetoden är det meriterande.

Då det ingår dokumentering i dataprogrammet VIVA söker vi dig som har grundläggande IT-kunskaper, samt kan uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska. I tjänsten ingår det en del bilkörning och du som söker tjänsten har därför körkort.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen
  • 9 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 3 november 2016

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024