OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess uppgift att styra riket och förverkliga sin politik. Medarbetarna i Regeringskansliet bistår regeringen med att utreda olika frågor, styra myndigheterna och ta fram underlag till beslut. Myndigheten består av Statsrådsberedningen, de elva departementen och Förvaltningsavdelningen. Regeringskansliet har cirka 4600 anställda, varav knappt 600 arbetar utomlands. Cirka 200 personer är politiskt tillsatta. Regeringskansliet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Finansdepartementet utarbetar riktlinjer för den ekonomiska politiken och finanspolitiken. Departementet samordnar den statliga budgeten, skattepolitiken samt deltar i internationellt ekonomiskt samarbete. Även tull-, finansmarknad, kommunal ekonomi, kommunal lagstiftning och spelmarknad hör till ansvarsområdet liksom statligt ägande. Departementet har drygt 450 anställda.
Skatte- och tullavdelningen, som har ca 90 medarbetare, ansvarar inom Regeringskansliet för frågor och lagstiftning om skatter, tullar och socialavgifter och består av fyra enheter, varav tre juristenheter. Utöver juristenheterna finns en skatteekonomisk enhet. Frågor med EU -rättslig anknytning har stor betydelse för verksamheten på avdelningen.
Enheten för skatteadministration, skatteavtal och tullfrågor (S3) ansvarar för den lagstiftning som rör taxering, skattebetalning och indrivning, skattekontroll och skattebrott, registerfrågor, folkbokföring, internationella skatteavtal och andra internationella frågor, tullpolicy, tullagstiftning och tullförfaranden nationellt och inom EU och frågor om tullsamarbete inom EU och med tredje land samt myndighetsstyrning av Tullverket, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket och Bokföringsnämnden.
Arbetsuppgifterna innebär att ge administrativt stöd till enhetschef och till enhetens handläggare. Detta inkluderar bland annat ansvar för administrationen av enhetens handläggning av ärenden, planering inför genomgångar med den politiska ledningen och upprättande av beredningslistor inför regeringssammanträden. I arbetsuppgifterna ingår även allmänt administrativt arbete och viss ekonomihantering. Vidare kommer du delta i att utveckla enhetens rutiner och arbetssätt.
Vi söker dig som har gymnasial utbildning och erfarenhet av att arbeta som assistent i en större organisation eller företag. I arbetet ingår många kontakter såväl internt som externt vilket innebär att du
måste vara flexibel, ha en positiv och utåtriktad läggning och stor integritet. Du har god organisations- och prioriteringsförmåga, du måste ha lätt för att sätta dig in i arbetsuppgifterna, samarbeta, ta egna initiativ och arbeta självständigt. Du är noggrann och serviceinriktad. Du är en van datoranvändare och har goda kunskaper i Officepaketet. Du har förmåga att hantera många uppgifter, ibland under tidspress. Vidare har du goda kunskaper i svenska och engelska. Erfarenhet av liknande arbete inom Regeringskansliet eller från annan statlig myndighet är meriterande.
Mer information lämnas av departementsrådet Fredrik Löfstedt, tfn. 08-405 27 08, 070-263 95 06, Fackliga företrädare är för SACO Peter Österberg, tfn 08-405 48 97 och för ST Lotta Nordqvist, tfn 08-405 16 62.
Du ansöker genomatt registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg. Klicka på knappen "Ansök" nedan. Fyll i formuläret, bifoga CV och personligt brev märktmed referensnummer Fi2013/2524. Sista dag för att registrera ansökan är den 4 september 2013. Lön sätts efter kompetens och tidigare erfarenhet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35