Enhetschef

Arbetsbeskrivning

Vill du leda, följa upp och utveckla morgondagens socialarbete? Vi arbetar med ständiga förbättringar och just nu ombildar och effektiviserar vi vår organisation.

Katrineholm är en kommun i snabb omvandling. Med vårt läge vid Västra stambanan och 57 minuter till Stockholm byter vi nu identitet. Kommunen utvecklas medvetet från en industriort längs järnvägen till en boende- och företagarort i Stockholms närhet. En trygg och säker kommun mitt i Sveriges lustgård ger oss en livskvalitet utöver det vanliga. Kommunens vision 2025 visar vägen till vår framtid.

Socialförvaltningen, som organisatoriskt ligger under Socialnämnden, kommer efter vår nysatsning av ledningsstrukturen januari 2014, att bestå av två huvudgrenar; en myndighetsavdelning och en öppenvårdsavdelning.
Myndighetsavdelningens uppdrag är att utreda behovet av insatser enligt SoL, LVM och LVU samt att följa upp insatser. Inom avdelningen finns enheter som svarar för försörjningsstöd, familjehem och familjerätt.

Inom öppenvårdsavdelningen finns sju verksamheter som svarar för råd, stöd och behandling. En familjeenhet som arbetar med familjebehandling, en öppenvårdsbehandling för personer med missbruk med ett tillhörande halvvägshus, en verksamhet för stöd till våldsutsatta, ett eget HVB för ungdomar, ett lägenhetsboende för ungdomar samt en verksamhet för förebyggande arbete med barn och unga.

Dessutom finns en verksamhetsövergripande stabsenhet med funktion att vara verksamhetsstöd och administration till hela förvaltningen.

För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i kommunen. Socialförvaltningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Socialförvaltningen är en rökfri arbetsplats.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu fyra enhetschefer varav en tjänst med inriktning mot stabsfunktion,
en tjänst med inriktning mot öppenvård,
en tjänst med inriktning mot försörjningsstöd och en tjänst
med inriktning mot barn och vuxna.
Du anger i ansökan vilken/vilka inriktning/ar du är intresserad av.

I din roll som enhetshetschef är du direkt underställd avdelningschef och bistår denne i budgetarbetet, verksamhetsplanering samt uppföljningar. I tjänsten ingår att ha personalansvar fullt ut för verksamhetsledare och medarbetare. Det betyder att du har budget-, personal- och arbetsmiljöansvar för den enheten du väljer att arbeta inom. Du bistår avdelningschefen vid rekryteringar.

Du kommer att leda en personalgrupp med stor kompetens och utvecklingsförmåga. Du ansvarar för övergripande strategiska bedömningar samt verksamhetsplanering och utveckling utifrån politiskt fastlagda mål. Omvärldsbevakning ingår i dina arbetsuppgifter och du ska se till att planerad och beslutad verksamhet genomförs utifrån givna förutsättningar och hålls inom befintliga ekonomiska ramar.

I ditt uppdrag ingår att leda, stödja och stimulera medarbetarna i deras arbete och utveckling. Det innebär att du har ansvar för verksamhetsuppföljning och att medarbetarnas kompetens svarar upp mot kommuninvånarnas behov.

Eftersom det ställs höga krav på samarbete mellan handläggare och verkställigheten för att utföra optimala insatser är det viktigt med en bred samverkan internt och externt.




KVALIFIKATIONER
Du har socionomutbildning eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.
Vi söker dig som har din bakgrund i socialt arbete och erfarenhet från kommunal socialtjänst. Det är meriterande om du har erfarenhet från socialt arbete i ledande befattning.
Du har erfarenhet från arbete med budget, är datorvan samt bra på att formulera och kommunicera enhetens uppdrag. Utbildning i ledarskap och systemteori är meriterande
Du är tydlig och bra på att bygga upp ett arbetsklimat där medarbetarna känner samhörighet och drar åt samma håll. Du har ett eget driv och förmåga att entusiasmera och ta tillvara medarbetarnas engagemang och kompetens. Du arbetar strukturerat och målinriktat och bidrar till en utveckling av enheten och socialtjänsten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och personliga egenskaper som initiativförmåga, humor, självständighet och nyfikenhet på andra människor. Då tjänsten innebär många olika kontaktytor är det mycket viktigt att du har god samarbetsförmåga.

Vi erbjuder
Som ny enhetschef i kommunen erbjuder vi dig ett tydligt uppdrag, en god introduktion i arbetet och en individuell plan för din kompetensutveckling. Du får tillgång till handledning samt mentorer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Katrineholms kommun Socialförvaltningen
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsterna tillsätts under förutsättning att de inte behöver tillsättas av annan tillsvidareanställd personal.
  • Publicerat: 13 december 2013

Besöksadress

64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Verksamhetschef

Verksamhetschef

17 april 2024

12 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024

11 april 2024