Enhetschef Biståndsenheten

Enhetschef Biståndsenheten

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Lycksele – staden i Lappland – ett samiskt förvaltningsområde i Västerbottens län mitt mellan kust och fjäll. I Lycksele är vi övertygade om att ett välkomnande förhållningssätt och gemensamma värderingar, stärker kommunen och dess attraktionskraft. Kommunen vill utvecklas till en välkomnande kommun med högt attraktionsvärde, där talanger tas om hand och utvecklas och kommunmedborgare, kunder, leverantörer och andra som en kommun har kontakt med får ett professionellt bemötande och god service. Vår värdegrund bygger på tre övergripande värdskapsord, medkänsla, tillsammans och drivkraft.

Nu söker vi en enhetschef till biståndsenheten inom stöd, vård och omsorg.

Som enhetschef inom verksamhetsområdet Stöd, vård och omsorg har du ett spännande och viktigt uppdrag som erbjuder goda möjligheter att växa i ledarrollen. Stöd, vård och omsorg inrymmer LSS-verksamhet, särskilda boenden och hemtjänst. Verksamhetsområdet är indelat i 28 enheter och här arbetar totalt omkring 500 medarbetare.

Som enhetschef på Biståndsenheten blir du chef för 7 biståndshandläggare. I din chefsroll ansvarar du för verksamhetsutveckling, ekonomi, personal- och arbetsmiljöfrågor. I arbetsuppgifterna ingår att leda och fördela det dagliga arbetet inom Biståndsenheten för att nå verksamhetens mål. Du företräder nämnden i förvaltningsdomstolar och är föredragande mot socialnämnden i det frågor som biståndsenheten handlägger. Du kommer att ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp tillsammans med dina chefskollegor. Som enhetschef får du vara med och påverka arbetet för att säkerställa en trygg välfärd i Lycksele kommun.

2019 tog fullmäktige ett beslut om att införa lagen om valfrihet i hemtjänst, vilket innebär en förändring i socialnämndens verksamhet. Beslutet kommer att påverka uppdraget för enhetschefen på Biståndsenheten.

OM DIG
Du har socionom- eller social omsorgsexamen, gärna i kombination med fördjupningsutbildning inom socialrätt. För tjänsten krävs att du har bred och god kunskap av socialt arbete och myndighetsutövning inom verksamhetsområdet. Har du chefserfarenhet och- eller ledarskapsutbildning ser vi det som meriterande.

Vi söker dig som vill leda, planera och utveckla ditt ansvarsområde inom givna ekonomiska ramar. Du har goda kunskaper inom gällande lagstiftning, SoL och LSS. Som ledare vill du ta tillvara och utveckla medarbetarnas kunskaper, erfarenheter och initiativkraft. Vi ser att du har goda ledaregenskaper och förmåga att arbeta självständigt under stort ansvar. Arbetet innebär samverkan med interna såväl som externa aktörer samt andra kommuner. Det är därför viktigt att du har god samarbetsförmåga och en god kommunikativ förmåga. Vi ser gärna att du har erfarenhet och- eller vilja och intresse att av att driva förändrings och utvecklingsarbete då omsorgen är under ständig utveckling. Du behöver även ha god datorvana och goda kunskaper i Office-paketet.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

KRAV
Socionom- eller social omsorgsexamen.
Kunskaper i gällande regelverk, SoL och LSS.
Erfarenhet av myndighetsutövning från verksamhetsområdet.
Officepaketet.
B-körkort.

OM OSS
Stöd, vård och omsorg är en arbetsplats för ca 500 medarbetare. Verksamheten ansvarar på uppdrag av socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning för äldreomsorg, människor med funktionsvariation samt kommunal hälso- och sjukvård. Vi satsar offensivt för en bra kvalitet på arbetet och en god arbetsmiljö. Kommunen erbjuder friskvård till alla anställda, en trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter. Vi uppskattar våra medarbetare och satsar på att skapa ett stabilt team genom ett nära ledarskap.

För mer information om hur det är att leva, bo och arbeta i Lycksele, se vår broschyr: http://www.sebroschyr.se/lyckselekommun/WebView/

OM ANSTÄLLNINGEN
Varaktighet: Tillsvidare
Omfattning: 100 %
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Lön: Vi tillämpar individuella löner, vänligen ange löneanspråk i din ansökan.

Vi tror på mångfald och att olikheter berikar. Inom detta område arbetar flest kvinnor och därför hoppas vi att även män söker tjänsten. Vi tror även att olika kulturella kompetenser kompletterar varandra och utvecklar verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.

Eftersom Lycksele kommun är ett samiskt förvaltningsområde kan kunskaper i samiska vara meriterande i vissa fall.

I Lycksele kan man kombinera sitt vanliga arbete med en deltidsanställning som brandman. Kontakta räddningstjänsten om du är intresserad av att arbeta som deltidsbrandman.

Vi undanber oss all kontakt från annonssäljare som inte söker tjänsten.

Kontaktpersoner på detta företaget

Badföreståndare Ingegerd Åslund
0950-166 41
Kommunal Ingrid Ölmebäck
0950-166 40
Förvaltningschef Nestor Lindström
0950-167 28
Enhetschef Gatu Karin Gottfridsson
0950-167 31
Vision Charlie Persson
070-379 59 31
Verksamhetschef Samuel Lundström
0950-168 55
Rektor Olli Joenväärä
0950-163 14
Lärarförbundet Lena Axelsson Westergren
070-614 92 77
Facklig representant Johan Danielsson
0950-163 62
Enhetschef Linda Renman
0950-164 11

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lycksele Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 februari 2020
  • Ansök senast: 8 mars 2020

Besöksadress

Storgatan 22
None

Postadress

Storgatan 22
Lycksele, 92181

Liknande jobb


Enhetschef till Barn och Unga mottag samt Barn i skyddat boende

Enhetschef till Barn och Unga mottag samt Barn i skyddat boende

26 april 2024

26 april 2024

Föreståndare HVB

Föreståndare HVB

25 april 2024

Verksamhetschef

Verksamhetschef

17 april 2024