Enhetschef för Individ- och familjeomsorgen, Lekebergs kommun

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Mångfald, integration och jämställdhet är obligatoriska faktorer i alla beslut. Lekebergs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetar- och ledarskapet präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Vi har landsbygdens fördelar med attraktivt boende i naturliga miljöer, ett rikt kultur- och fritidsliv, bra företagsklimat och vi satsar på skolan. Inom vård- och omsorg jobbar vi för trygghet, valfrihet och respekt.
I Lekebergs kommun ska du kunna leva ditt liv som du vill utifrån din bakgrund, nutid och framtid. Med goda kommunikationer är det aldrig långt till det större utbudet i storstaden.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Inom socialtjänsten i Lekeberg har vi två enheter; Barn- och familjeteamet och Vuxenteamet, båda organiserade under Vård- och omsorgsförvaltningen och sammanlagt är vi 17 medarbetare.
Inom Individ- och familjeomsorgen strävar vi efter en helhetssyn på hela människan. Vi fokuserar på förebyggande insatser med nära samverkan mellan individ, familj och dess nätverk. Intern och extern samverkan är naturliga inslag i vardagsarbetet, samt deltagande i ett aktivt utvecklingsarbete av verksamheten.




ARBETSUPPGIFTER
Vi satsar nu på socialtjänsten genom att tillföra nya resurser inför 2017.
Nyligen har vi gjort en sammanslagning av Vuxenteamet och Barn- och familjeteamet att ingå under samma chef och vi har nu påbörjat arbetet med att få ett sammansvetsat team och hitta gemensamma rutiner och arbetssätt. För närvarande sitter enheterna i separata lokaler men gemensamma lokaler är planerade. Som enhetschef i det sammanhanget har du en nyckelroll i att skapa en lagkänsla och tydliggöra mål och målsättningar för din medarbetargrupp. Det tror vi att du kan göra genom tydlighet och kommunikation och att främja delaktighet och arbetsglädje.

I ditt uppdrag kommer du att ansvara för verksamhet, verkställighet, ekonomi och medarbetare med arbetsmiljöansvar samt uppföljning och utvärdering av dina team. Det handlar om att både självständigt och med stöd av förvaltningschef leda, styra och utveckla verksamheten så att kraven i gällande lagar, avtal och policys följs. Du ansvarar vidare för att leda och fördela arbetet på bästa sätt så att de individer som söker stöd och insatser hos oss får en möjlighet till ett självständigt liv.
Som enhetschef i en liten men expanderande kommun får du möjlighet att hantera en bredd av frågor, stora som små, strategiska och operativa. En av dina utmaningar kommer vara att arbeta med kompetensförsörjningen inom din verksamhet.
Till din hjälp i det dagliga arbetet har du två teamledare för att avlasta dig som enhetschef.
Du förväntas delta och vara intresserad av utvecklingsarbete för verksamheten samt för förvaltningen i stort. Du samverkar och samarbetar med förvaltningschef, kollegor och övriga stödfunktioner och du kommer att ingå i ledningsgruppen inom förvaltningen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har socionomexamen och/eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- är väl förtrogen med aktuell lagstiftning, gärna även den arbetsrättsliga
- har erfarenhet av ledarskap inom området
- har en god förmåga att använda dig av IT
- körkort med behörighet B
Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning.

Vi tror att du som söker har ett genuint intresse för den målgrupp som dina medarbetare arbetar med och du har alltid brukaren i fokus i arbetet med att nå måluppfyllese med kvalitet och ekonomisk balans. Genom entusiasm och nytänkande är du bra på att ta tillvara på och utveckla medarbetarnas kompetens samt att skapa delaktighet och engagemang i verksamheten. Din roll kräver att har förmågan att skapa en helhet och ett sammanhang för dina medarbetare med en gemensam värdegrund och förhållningssätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Lekebergs kommun kan erbjuda dig flera förmåner, bl.a. i form av semesterväxling för vissa enligt lokalt kollektivavtal och friskvårdsbidrag. Du har också tillgång till professionell handledning i din roll som enhetschef för Individ- och familjeomsorgen.

ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Gruffman-Arne
0585-487 85
Maria Hällsten
0585- 487 78
Karolina Söderberg
0585-487 83
Enhetschef, Hemvården Anna-Karin Gruffman-Arne
0585-487 85
Enhetschef, Linden Carina Eriksson
0585-488 16
Tf Förvaltningschef/tf enhetschef LSS/Socialpsykia Henrik Westerling
0585-489 43
Enhetschef, Oxelgården Olof Björkdahl
0585-488 80
Kommunal Lekeberg
0585-488 03
Förvaltningschef Carina Nilsson
0585-487 43
Nås via växeln Fackliga organisationer
0585-487 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lekebergs kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen Fjugesta
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning Tjänsten är en tillsvidareanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande.
  • Publicerat: 19 december 2016

Besöksadress

71681 Fjugesta
None

Postadress

None
Fjugesta, 71681

Liknande jobb


Biträdande enhetschef till trygga barn i trygga familjer

Biträdande enhetschef till trygga barn i trygga familjer

8 maj 2024

Enhetschef till Familjehemsenheten

Enhetschef till Familjehemsenheten

8 maj 2024

Enhetschef för fritidsgårdar och parklekar, Skärholmens Sdf

Enhetschef för fritidsgårdar och parklekar, Skärholmens Sdf

7 maj 2024