Enhetschef granskning/kontrolll

Enhetschef granskning/kontrolll

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du kommer få en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.
Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.
Ansvar och arbetsuppgifter
Tjänsten som enhetschef är placerad på avdelningen dataanalys och granskning. Verksamheten kommer att byggas upp successivt, vilket gör att ditt ansvarsområde kan komma att ändras över tid. Under de första åren är ditt ansvarsområde att bygga upp och leda granskningsfunktionen som har till uppdrag att utreda de riskutbetalningar som identifierats i dataanalysen och skicka underrättelser om misstänkta fel till de beslutande myndigheterna och arbetslöshetskassorna. Samverkan med dessa aktörer är en viktig del av uppdraget.
Du har fokus på resultat och effekter av verksamheten både på kort och lång sikt och arbetar enligt myndighetens och avdelningens strategier, inriktningar och mål. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker, effektiv samt präglas av utvecklingsförmåga. Du utgår från en helhetssyn på uppdraget, den statliga värdegrunden och det önskade ledarskapet. Ditt engagemang i ledarskapet är mycket stort. Med utgångspunkt i det systematiska arbetsmiljöarbetet säkerställer du hållbara förutsättningar för medarbetare.
Du har verksamhetsansvar, budgetansvar samt personalansvar. Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp och bidrar där i det strategiska arbetet på avdelningen. Du rapporterar till avdelningschefen.
Vi söker dig som:
. Har relevant akademisk examen eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdig.
. Har minst tre års erfarenhet att vara ledare eller chef för medarbetare/kollegor.
. Har minst fyra års erfarenhet av kontrollarbete, brottsutredande verksamhet, underrättelsearbete eller liknande uppgifter.
. Har minst två års erfarenhet av samarbeten med externa aktörer samt erfarenhet av att etablera samarbets- och samverkansformer.
. Har erfarenhet av att leda en verksamhet i förändring och driva utvecklingsarbete.
Det är meriterande om du:
. Har god kunskap om välfärdssystemen.
. Har kunskap om och erfarenhet av möjligheter och behov hos en analys- eller datadriven verksamhet.
. Har erfarenhet från utrednings- eller underrättelsearbete mot organiserad eller ekonomisk brottslighet eller erfarenhet av arbete mot bedrägerier inom bank- och finanssektorn.
Egenskaper
Det är av stor vikt att du är en stabil, lugn och trygg person med gott omdöme. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina beslut men omprövar dem när så behövs. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat. Du har också förmåga att skapa engagemang och har god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad personen, situationen och uppdraget kräver. Du har starkt engagemang i kompetensutvecklingsfrågor samt arbetsmiljöarbete.
Myndighetens första år kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet, varför arbetet kommer ställa stora krav på att du har god strategisk och analytisk förmåga att formulera en idé och vision för verksamheten som du och dina medarbetare omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt samhällsengagemang och driv för verksamhetsutveckling. I arbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.
God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du är duktig på att anpassa dig efter situationen. Det gör dig till en god kommunikatör både på individ- och gruppnivå och duktig att kommunicera med olika roller och funktioner.
I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande avdelningschefen Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-21440005.
Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 1 augusti 2023

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 1 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Enhetschef/Utvecklingsledare inom digitalisering

3 juni 2024

3 juni 2024