Enhetschef kapitalförsörjning till Tillväxtverket

Arbetsbeskrivning

Har du chefserfarenhet och är van att leda på distans? Har du erfarenhet av att jobba med kapitalförsörjning för företag och kunskap om EU:s sammanhållningspolitik? Då kan du vara den vi söker.

Vi på Tillväxtverket arbetar för hållbar tillväxt och konkurrenskraftiga företag i alla delar av Sverige. Det gör vi genom att stärka företag och regioner. Vi erbjuder kunskap, nätverk och finansiering. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är nationell myndighet med regional närvaro på nio orter. Ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar är vår vision.

Avdelningen Företags uppdrag är att bidra till hållbar tillväxt och växande företag i hela landet, främst genom att stödja företagen att ta sig an sina främsta utmaningar och genom att skapa förutsättningar för företag som vill och vågar också ska kunna växa. Finansiering är ett av våra verktyg. På enhet kapitalförsörjning samlar vi kunskap och konkreta erbjudande till företag genom våra finansieringsinstrument (förvaltar flera riskkapitalfonder som ALMI-invest, ALMI-green tech och Swedish Venture Initiative), regionala investeringsstödet och transportbidraget. Enheten består av ca 15 medarbetare.


Om tjänsten

Vi söker en chef för enheten Kapitalförsörjning. Enheten har till uppgift att utveckla kunskap om och arbeta med kapitalförsörjningsfrågor. Verksamheten skapar kunskap om och mötesplatser för finansiella aktörer. Enheten arbetar även med att utveckla mer hållbara företagsstöd. 

Enhetschefens roll är att leda, organisera, planera och följa upp enhetens arbete. I rollen ingår ansvar för verksamhetens resultat, medarbetare och budget. Enhetschefen säkerställer samarbetet såväl internt som med externa parter för att ta fram relevant och användbar kunskap som myndigheten och våra målgrupper kan agera på. I rollen ingår att representera myndigheten externt och att kommunicera vår kunskap. 

Dina främsta externa kontaktytor kommer vara regioner, aktörer inom finansiella institutioner på nationell och europeisk nivå samt regeringskansliet.

Ditt tjänstgöringsställe är på något av våra 9 kontor. (Arjeplog, Luleå, Östersund, Gävle, Stockholm, Örebro, Jönköping, Göteborg eller Malmö.)

Vi söker dig som har:


• Utbildning från universitet eller högskola, motsvarande minst tre års studier, inom ekonomi, samhälle, juridik eller andra områden som Tillväxtverket bedömer är relevant för tjänsten
• Minst tre års chefserfarenhet, inklusive erfarenhet av att leda på distans
• Kunskap och erfarenhet av att jobba med kapitalförsörjning för företag
• Kunskap om EU:s sammanhållningspolitik
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Följande är meriterande:


• Kunskap och erfarenhet om något eller flera av Tillväxtverkets politikområden: regionala utvecklingspolitiken, näringspolitiken och/eller landsbygdspolitiken
• Kunskap och erfarenheter av arbete med företagsstöd eller finansieringsinstrument
• Kunskap om finansieringsmöjligheter nationellt och inom EU

Som person söker vi dig som är van att arbeta strategiskt och har förmåga att skapa goda relationer. Vidare värdesätter vi att du är strukturerad, resultatinriktad och har förmåga att leda och utveckla självständiga medarbetare. Det är även viktigt att du har viljan att ingå i ett team av andra chefer för att driva arbetet på avdelningen framåt. 

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en tillsvidareanställning, som inleds med 6 månaders provanställning. Sista ansökningsdag är den 18 april 2023.

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta avdelningschef Tim Brooks, tfn 08-681 91 25. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Isabelle Lilja, tfn 08-681 91 48. Fackliga företrädare inom Saco Per-Olof Remmare 08-681 9492 och ST Johanna Zola 08-681 65 10 alternativt via vår växel, 08-681 91 00. Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, tester, intervjuer samt referenstagning.

Ärendenummer: Ä 2023-1869 

Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. 

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tillväxtverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 april 2023
  • Ansök senast: 18 april 2023

Besöksadress

Götgatan 74
None

Postadress

Box 4044
Stockholm, 10261

Liknande jobb


Administratör inom fondorder

Administratör inom fondorder

16 januari 2023

3 oktober 2022

29 juni 2022