Enhetschef - led och utveckla arbetet inom det kriminalpolitiska området

Enhetschef - led och utveckla arbetet inom det kriminalpolitiska området

Arbetsbeskrivning

Enhetschef, kriminalpolitiska enheten, Justitiedepartementet
Är du en ledare som drivs av att leda och utveckla en verksamhet med kvalificerade medarbetare? Som enhetschef får du ett viktigt uppdrag att planera och utveckla arbetet vid enheten. Vi erbjuder ett omväxlande arbete i en händelserik miljö där du möter många professionella kollegor. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som enhetschef vid kriminalpolitiska enheten axlar du de tre roller som chefskapet i Regeringskansliet bjuder. Du får möjlighet att både leda medarbetare, agera verksamhetsföreträdare och verka som arbetsgivarföreträdare med målet att fortsätta utveckla myndighetens förmåga att vara ett enhetligt, effektivt och kompetent instrument till regeringen i dess strävan att styra riket och förverkliga sin politik. Du kommer att vara personalansvarig över ett tjugotal medarbetare som du leder, stärker, utvecklar och inspirerar i det dagliga arbetet samtidigt som du verkar för en tydlig och transparent arbetsgivarpolitik och hållbar arbetsmiljö i planering, prioritering och uppföljning av verksamheten.

Ditt uppdrag som enhetschef vid kriminalpolitiska enheten innebär att leda, fördela och ansvara för enhetens verksamhet som rör förvaltnings- och utvecklingsfrågor som gäller kriminalpolitik i allmänhet, brottsförebyggande frågor, förebyggande av våldsbejakande extremism, brottsofferfrågor, Kriminalvården, Brottsförebyggande rådet och Brottsoffermyndigheten. Enheten ansvarar också för gemensamma utvecklingsfrågor för rättsväsendet, t.ex. styrning och samordning av digitaliseringen av rättskedjan och för samordning av frågor som berör flera delar av rättsväsendet.

Enheten bidrar även till ett kunskaps- och helhetsperspektiv på styrning och politikutveckling inom det kriminalpolitiska området bl.a. genom den analysfunktion som är knuten till enheten. Härutöver samordnar enheten regeringens 34-punktsprogram med förslag på åtgärder mot gängkriminaliteten. En annan viktig uppgift är att förvalta och utveckla informationshantering och IT-relaterad verksamhetsutveckling avseende rättsväsendet för det offentliga rättsinformationssystemet samt andra övergripande frågor som gäller informationshantering inom Justitiedepartementets område. På enheten ligger också ansvaret för samordning av arbetet med jämställdhetsintegrering inom Justitiedepartementets område.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har en akademisk examen som är relevant för uppdraget eller annan relevant högskoleutbildning samt en dokumenterad erfarenhet av kvalificerat arbete med myndighetsstyrning inom Regeringskansliet eller från arbete på myndighet på central nivå. Du ska ha god kunskap om svensk statsförvaltning och den statliga budgetprocessen i synnerhet. Vidare vill vi att du som söker och lockas av denna tjänst har tidigare ledarerfarenhet som du nu vill fördjupa ytterligare hos oss och den berörda enheten. I en informations- och mötesrik verksamhet som vår, förutsätter vi att du är bekväm med både svenska och engelska som arbetsspråk. Har du erfarenhet från arbete inom ett eller flera sakfrågor av enhetens verksamhetsområde på central nivå från myndighet eller annan likvärdig verksamhet är det meriterande.

Dina egenskaper
Som chef hos oss behöver du ha förmåga och vilja till helhetstänk på en mycket komplex arena. I vardagen innebär det att du hela tiden i stort som smått behöver sträva efter att bedöma och i dina beslut ta hänsyn till de förutsättningar som gäller vid varje given tidpunkt utifrån såväl medarbetarnas som enhetens, departementets och myndighetens behov och mål. Vi förutsätter förstås också att du som söker också är intresserad av att engagera, motivera och utveckla dina blivande medarbetare och deras förmågor. I denna förhandlings-, förankrings- och samverkansorganisation behöver du vara flexibel och lösningsinriktad samtidigt som du bejakar ditt goda omdöme och din integritet när det behövs.

Med utgångspunkt i statsanställdas gemensamma värdegrund tänker du strategiskt inom kompetensförsörjning och kan med kraft leda och organisera verksamheten för att nå uppsatta mål. Vi förväntar oss att du förvaltar det som funkar bra, men också initierar kontinuerligt utvecklings- och förändringsarbete i linje med de krav som en dynamisk omvärld ställer på oss. Tillsammans med dina medarbetare, övriga enheter och departement utför du ett meningsfullt arbete som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.

Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning som departementsråd och ett tidsbegränsat chefsförordnande på 5 år med möjlighet till förlängning. För denna befattning måste du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. En säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs innan vi fattar beslut om anställning.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta expeditionschef Jenny Kvarnholt eller personalchef Helena Enström. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 maj 2020. 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2020
  • Ansök senast: 19 maj 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Avdelningschef till Verksamhetsstöd

Avdelningschef till Verksamhetsstöd

12 april 2024